Nyheter & reportage

27 mars 2025

Barnmode för alla åldrar & stilar

Barnmode för alla åldrar & stilar Gekås Ullareds barnavdelning har fått en makeover och är populärare än någonsin! Som vanligt hittar du ett brett utbud av de senaste trenderna, säsongens måste-plagg och funktionella vardagskläder för både inne och ute. Men nu i en helt ny, coolare och mer avslappnad miljö. Det märks direkt när du kliver ur hissen ­eller ­stiger av rulltrappan. Det blir liksom lite ­dämpat och harmoniskt. Antagligen beror det på det nya golvet i sober gråskala och den toppmoderna belysningen. Och den lite dovare inredningen, de coola modebilderna, den informativa ­skyltningen och de ­grönskande växterna. Och förstås alla fina kläder som hänger i prydliga färgskalor, snyggt upphängda för att verkligen synas. Allt detta ­kännetecknar varuhusets barnavdelning som fått en helt ny look som maxar modeinspirationen och skapar köplust hos både stora och små.  – Nu är det enklare att hitta och inspireras! Du som kund får en mycket bättre ­överblick över vårt utbud, säger ­Anna-Lena ­Andersson som är driftschef för Gekås Ullareds tre ­kläd­avdelningar. Målgrupper i fokus Barnavdelningen är ­praktiskt ­uppdelad i tre ­storlekskategorier: ­babystorlekar 44–62 och ­68–86, mellanstorlekar 92–134 och stora ­storlekar 128–170. ­Babyavdelningen, som ­tidigare låg direkt framför ­rulltrappan, har nu fått flytta till våningsplanets ena hörn. Här är miljön ännu lite ­lugnare och mer ­harmonisk, med extra gott om plats i ­gångarna för ­gravidmagar, breda ­barnvagnar och småbarnsspring. ­Sandra Bengtsson, som är arbetsledare på ­barnavdelningen, drar handen över en matchande rad med små bodies på ­minigalgar av kartong och visar sedan en unik ­inredningsdetalj för ­babybutiken.  – Vi har designat de här ­trähusen som ­ramar in ­olika ­stilar och ­varukategorier. Där kan kunden hitta matchande plagg, och vi kan enkelt samla ­nyheter och ­säsongsplagg, säger hon. Stilsäker matchning Avdelningarna för de lite ­större barnen är ­mer­ ­traditionellt ­inredda, men borta är de riktigt höga hyllorna och långa ­klädställen. Istället har man valt att samla plagg och accessoarer i sektioner i butiken. Det ska vara enkelt att överblicka och ta sig fram med ­kundvagnen. Ofta har ställen tydliga ­teman som gör det lätt att hitta plagg som passar ihop inom olika stilar. Till exempel kan du träffa på en sektion med ­fantasifulla enhörningskläder som en ­pastell­älskande sexåring kan bygga en hel outfit av, eller en annan sektion med ­sköna, skejtinspirerade ­kläder. Trendiga ­accessoarer ligger precis bredvid och gör det enkelt både för dig som vet exakt vad du vill ha och för dig som söker tips och inspiration. ­Basplagg, storsäljare och måste-plagg skyltas upp extra tydligt för att vara lätta att plocka i farten.  – Vi försöker att göra det enkelt för kunden att hitta sådant som de ofta behöver, som bra och billiga mössor, underkläder och basplagg, säger Sandra.En annan finess är att avdelningarna överlappar varandra i storlekar, eftersom barn både växer och utvecklas i olika takt.  – Varje målgrupp har fått en egen jeansshop som är inredd med neonljus och ­skyltar som beskriver de olika modellerna, säger ­Anna-Lena. Sandra berättar att Gekås barnjeans nu fått tydliga namn, som Alex, Ray, Sigge, Hilda och Lowa.  – Det gör det enklare att hitta och komma ihåg sin favoritmodell. Hitta rätt direkt En annan smart förändring är att tjejavdelningen, med kläder upp till storlek 170, är det första du möts av på barnavdelningen.  – Det är för att många unga tjejer precis har börjat handla själva och vi vill att de ska hitta rätt direkt och enkelt hitta de senaste nyheterna. Deras avdelning har också fått extra många provrum eftersom vi vet att tjejerna gärna provar innan de handlar, berättar Anna-Lena.Inom de olika storleksavdelningarna hittar du allt från strumpor och underkläder till trendiga ytterplagg som matchar outfiten. Däremot har Gekås Ullareds superpopulära ytterplagg som overaller, regn- och skalkläder fått en egen ­butiksyta med samtliga storlekar på ett och samma ställe.  – Här handlar våra kunder ofta till flera barn samtidigt, speciellt när årstiderna växlar. Många handlar också inför att barnen ska börja på ­förskolan för första gången, och vår personal hjälper gärna till att tipsa och svara på frågor, säger Sandra.För på Gekås Ullared finns medarbetarna alltid på plats och hjälper till med goda råd och tips, så tveka inte att fråga om storlekar och sortiment – du får alltid svar och hjälp.Sandra tittar sig omkring bland allt det nya och berättar att barnavdelningen inte bara har blivit så mycket finare, den inbjuder också till mer shopping. En lördag under julruschen såldes 61 000 plagg från barnavdelningen, det är nästan ofattbart – 1,5 plagg per sekund!  – Och så har det ­verkligen blivit ett lyft för alla oss som arbetar på ­avdelningen. Det är modernt, snyggt ­och ­inbjudande både för ­kunder och ­medarbetare! Jag­ ­känner mig pr­ivilegierad att få jobba här, säger hon.
21 mars 2025

Säsongens sköna utemöbler

Säsongens sköna utemöbler Det är framför allt teak som dominerar som träslag i säsongens utemöbler. En trend som varit på frammarsch ett tag, men som nu tar ordentlig plats bland nyheterna i Gekås Ullareds showroom på plan 2. Trendigt med trä – Vi har två teakserier, dels en som är helt i teak, dels en med teakdetaljer. Det gäller allt från klappstolar och bord till positionsstolar, solsängar och däckstolar, säger Stefan van Heyking, inköpare på Gekås Ullared. Dessutom har han köpt hem ett par riktigt rejäla och unika matbord i återvunnen teak, tillverkade av virke från hus i Indonesien. Ett runt med en diameter på 150 centimeter, och ett rektangulärt på 210 x 100 centimeter. Perfekt för middagar och socialt häng med goda vänner och familj under de där ljumma sommarkvällarna som vi alla drömmer om och längtar efter.– Borden är riktigt maffiga, och varje bord har helt unika kilningar och pluggar. Så det blirverkligen en möbel som ingen annan har, säger han. Teak är ett material som är naturligt fett och därför bara behöver oljas någon gång per år, eller så kan du helt enkelt låta möblerna få en naturligt silvergrå, väderbiten patina. I varuhusets showroom hittar du också utemöbler i träslaget akacia, som är såväl prisvärt som slitstarkt och snyggt med sin lite mörkare ådring. Och om du gillar trälook, men föredrar lite nättare, lättare och framför allt underhållsfria möbler, ja, då har Gekås Ullared något för dig också. Shoppa säsongens utemöbler Loungegruppen Sedona i bambufolierad aluminium kommer med tvåsitssoffa, bord och två fåtöljer. Shoppa säsongens utemöbler
28 februari 2025

Bienvenido till Pernillas älskade Marbella

Bienvenido till Pernillas älskade Marbella Bienvenido betyder ­välkommen på spanska. Och det är precis så Pernilla ­Wahlgren känner sig när hon landar i sitt “ananashus”, i soliga Marbella. Här kan hon andas ut, promenera bland citron- och apelsinträd i ­trädgården och njuta av långa middagar med familj och vänner. ”Att bara mysa runt här ­hemma är det bästa jag vet!”. Heta Marbella är en hotspot på spanska solkusten som lockar både turister och världskändisar med sina många ­klubbar och barer. Men för ­Pernilla Wahlgren är häng hemma med ­familjen i hennes lilla pärla Casa Piña värt mer än det vibrerande utelivet.  – Jetsetlivet är inte riktigt min grej. När jag kommer hit är jag mest ­hemma och lagar middagar. Men här finns ett stort utbud av restauranger, butiker och strandklubbar som kanske framför allt uppskattas av mina äldre barn, konstaterar Pernilla och skrattar. Familjens soliga träffpunkt Att kunna samla barn, barnbarn, släkt och vänner var hennes målbild med huset när hon köpte det för tre år sedan. Då hette det Casa de las Estrellas, ”Stjärnornas hus”. Nu bor det visserligen en riktig sångstjärna där, men efter bara några veckor döpte hon om det till Casa Piña, ”Ananashuset”. ­Pernillas kärlek till den tropiska, söta ­frukten präglar allt från inredningen där hemma till mönster­bilden i hennes ­klädkollektion. Fast i vår blir ananasen utmanad av en ny frukt, nämligen citronen. ­T-shirten med puffärm i sommarkollektionen har både ­Marbella-tryck och gula citroner.  – Citroner blir man glad av! Jag har massor av citron- och apelsinträd i min trädgård. Och ett grapefruktträd! Det är otroligt vackert. Marbella har blivit Pernillas plats på jorden.  – Det här är mitt andra hem där jag verkligen vet att jag kan andas ut och koppla av, därför betyder Marbella mycket för mig. Att hon dessutom kan förlänga sommaren med 340 soldagar om året är en bonus.  – Det är fantastiskt att äta middagar under bar himmel. Det kan man ju i Sverige också, men under en kortare period… Favoriträtter, livsråd och pinsamheter på scen. Intervjun bjuder på högt och lågt med Pernilla Wahlgren! Nytt i garderoben Något annat, som bara finns i huset i Marbella, är ordning och reda. – Hemma i Sverige är det kaos! Jag har alltid för många grejer och hur jag än rensar så räcker det aldrig. Men när jag kommer hit är det alltid välstädat och rent och jag har precis de kläder jag behöver, inget mer, säger Pernilla. I garderoben hänger favoritplaggen från nya ­vår- och sommarkollektionen. Som den småblommiga omlottklänningen och “världens skönaste och stretchigaste jeans” som finns i både ljusblått och offwhite.  – Det är inte så lätt att göra jeans, eftersom det handlar om att både få rätt passform och modell, men de här blev precis som jag ville. De är både snygga och otroligt användbara, säger Pernilla och berättar att hon gärna tar ut svängarna lite mer ­klädmässigt i Marbella.  – Det blir ju så i ett soligt land med palmer och blått vatten. Då vill man inte bara dra på sig något svart hela tiden utan jag tycker det är kul att våga mer färg och volanger. Och, tack vare plåtningen för den senaste ­kollektionen för Pernilla Wahlgren Design, är skogarderoben numera full av de egendesignade klackarna.  – Jag hade inte så många skor här i Marbella förut, men efter den här plåtningen har jag kanske några fler, säger Pernilla och skrattar. Den nya vår- och sommarkollektionen recenserar hon som “den bästa vi gjort, någonsin!”.  – Den är så himla bra med så fina färger och härliga material. Vi har till exempel en fantastisk vårjacka i ­babyblå nyans, och det älskar ju jag, säger ­Pernilla. Att hon får lägga in så mycket av sig själv och sin stil i varje säsong, och att Gekåskunderna gillar det, gör henne både stolt och glad.  – Nu känns det verkligen som att de känner mig och min stil. Det är otroligt kul, såklart! ss25 Pernilla Wahlgren Design Se kollektion ss25 Pernilla Wahlgren Design Skor Se kollektion intervju På tå till party, picknick och promenad Läs intervju
28 februari 2025

På tå till party, picknick och promenad

På tå till party, picknick och promenad I Pernillas femte skokollektion finns allt från mjuka pastell till starka färger och en klack för varje tillfälle. Som de eleganta slingbacksen i vitt och svart eller leopard. ”Det är en superchic liten ­Chanel-flirt som är väldigt kul!”. Att välja sina favoriter bland säsongens alla klackar, sneakers och sandaler är naturligtvis en omöjlighet. Speciellt för en skofantast som Pernilla.  – Alla våra skor är ju i så bra modeller och av så fin kvalitet! Här finns klassiker, som ­sköna sneakers i skinn- och mockaimitation, antingen i mjuka pasteller eller starka färger med knallgula skosnören.  – De är otroligt fina! Jag gav faktiskt alla mina tärnor varsitt par i present när jag gifte mig. Vi har också gjort dem i svart och beige, så att det finns något för alla. Både den som vill ha mer naturnära färger och den som vill vara färgsprakande, säger Pernilla. Till vårens och sommarens alla promenader ­rekommenderar hon sina sneakers.  – Gympaskorna är jättesköna! De väger ingenting utan är lätta och snabba att ta på. För picknick i det fria väljer Pernilla sandaler.  – De är fotvänliga och lätta att bara gå i och ur. I år har vi ett par som är rottinginspirerade och matchar strandväskan, de är väldigt naturliga och fina. Alla mina sandaler har en liten upphöjning, så att man kommer upp en bit från marken. Till party är kilklacksskorna ett säkert kort.  – De har jag både till vardags och party, det är en fantastiskt bra festsko. Vill man skoja till det ännu mer har vi en ny modell, en snygg slingback, som jag kallar “Chanelskon”. Dessutom har vi lackskorna som är eleganta med lagom klack, säger Pernilla. Är du sugen på att testa någon av Pernillas ­nyheter hittar du som vanligt säsongens alla skor på varuhusets skoavdelning på plan 2. ss25 Pernilla Wahlgren Design Se kollektion ss25 Pernilla Wahlgren Design Skor Se kollektion intervju Bienvenido till Pernillas älskade Marbella Läs intervju
25 februari 2025

Fotboll i fokus – Glenn Strömberg

Fotboll i fokus GLENN STRÖMBERG Välkommen till ännu en säsong av snygga och stilsäkra plagg från Glenn Strömbergs herrkollektion för Gekås Ullared. Inför lanseringen tog vi tillfället i akt att prata fashion och fotboll med Glenn – och hur lagarbete formar båda hans favoritbranscher. Det är numera enkelt för Glenn Strömberg att sammanfatta sin klädkollektion för Gekås Ullared. – Allt sitter perfekt. Det är elfte gången Glenn sätter sin prägel på en herrkollektion som verkligen går hem hos kunderna, och anledningen till framgången är ett vältrimmat samarbete mellan Glenn själv och teamet på Gekås Ullared. – Jag vet exakt hur jag vill ha det, och vid det här laget har vi jobbat så länge ihop att alla känner direkt vad som funkar. Alltså vad jag gillar och vill stå för och vad Gekås kunder vill ha, säger han och beskriver känslan när han får se kläderna gå från idéstadiet till färdiga plagg. Vårens och sommarens plagg är en fortsättning på de tidigare kollektionerna vad gäller stilen, stuket och kvaliteten. Ett Glenn Strömberg-plagg ska kännas igen. Men naturligtvis finns det gott om spännande nyheter och uppdateringar att spana in. Glenn Strömberg gillar det användbara, kläder som funkar i många sammanhang och alltid är rätt. Hans egen signaturfärg är blå, gärna ljusblå, och det finns förstås med i kollektionen, som också bjuder på bland annat en somrig kakigrön nyans och en dov ljusröd färg i olika mönster och färger. – Vi har jobbat mycket med randigt och också skalat ned på detaljer. Det ska inte vara för mycket tjafs och klafs, utan snyggt och lättburet, säger han. Fotboll i fokus År 2025 blir som vanligt ett år med mycket fotboll för Glenn Strömberg. Han har framför allt ögonen på engelska Premier League som han kommenterar för Viaplay, liksom Champions League. Själv blev Glenn Strömberg utlandsproffs 1983 då han följde efter den legendariske tränaren Sven-Göran ”Svennis” Eriksson till Benfica i Portugal för att därefter gå vidare till Italien. Han har utan tvekan bidragit till att skapa den positiva bilden av svenska spelare utomlands och banat väg för nya talanger. Det är 35 år sedan Glenn Strömberg spelade sin sista blågula match efter 52 landskamper. På sin tid känd både som en respektingivande mittfältare och för sin storlek – 190 centimeter– och långa, blonda hår. – Svenska spelare har ett gott rykte ute i världen, det har vi alltid haft. De anses vara välutbildade fotbollsspelare och väluppfostrade personer utan divalater. De är kanske inte de största stjärnorna men de jobbar hårt och gör ett gediget och pålitligt arbete. Dessutom är de svenska proffsen i jämförelse väldigt prisvärda; klubbarna får mycket för pengarna helt enkelt, förklarar han.Några av de utlandsspelande svenskarna som han särskilt håller ögonen på i Premier League är Dejan Kulusevski och Lucas Bergvall i Tottenham samt Alexander Isak i Newcastle. – Får Isak bara vara frisk och hel gör han ju mål överallt och hela tiden. Han är en talang som vågar sig på att göra svåra saker som bara de riktigt stora gör. Den starkaste lysande stjärnan tycker han är Dejan Kulusevski. – Det ansvar han fått av att vara kapten i landslaget har gett honom självförtroende och lite bredare bas att stå på, och det ser man nu i klubblaget. I samma lag ser Glenn också ett namn för framtiden, både i engelska ligan och det svenska landslaget. – Det är extra roligt att följa Lucas Bergvall eftersom han är så ung, och nu tar han mer och mer plats. Från Glenns långa fotbollskarriär finns många anekdoter. Som när han mött, och aldrig förlorat mot, legendaren Maradona. Självförtroendeboost Glenn fortsätter att resonera kring hur mycket spelet i utländska ligor gör för självförtroendet och jämför med sig själv. Att allt det han lärde sig i mötet med spelare som Maradona, Platini och Zico blev till erfarenheter och kunskaper som han tog med hem till landslaget. Och att bara få dela träningsplan och omklädningsrum med spelare man beundrat får en att växa. – När jag blev erbjuden att spela i Benfica tänkte jag först att det skulle vara alldeles för stort för mig. Men efter ett tag insåg jag att oj fan, jag kan vara med och spela med de stora. Jag hör hemma här. Sedan blev jag till och med kapten i ett lag i italienska serie A – det är jag otroligt stolt över. ”T-shirtarna i Glenn Strömberg Collection blir alltid storsäljare. Särskilt populära är det till våren och sommaren.” Lagharmoni Glenn Strömbergs italienska lag, ja, det både var och är Atalanta. Där spelade han i åtta år fram till att han lade sin karriär som aktiv fotbollsspelare på hyllan 1990. Eftersom han fortfarande bor i Bergamo är det hans hemmalag, och denna säsong märks det tydligt i stan att Atalanta gör en av sina bästa säsonger någonsin. När vi talas vid skördar laget både stora framgångar både i Champions League och italienska ligan och har en lång rad matcher utan förlust bakom sig. – Hela stan kokar och hyllar tränaren Gasperini som skapat harmoni i laget. Han har känsla för att hitta och investera i spelare som inte riktigt levt upp till förväntningarna i sina klubbar, men när de kommer till Atalanta blommar de ut. På min tid var Atalanta mer av ett provinslag som emellanåt skrällde ordentligt och för det mesta var femma–sexa i serien. Nu är det ett av de bästa. Det är nästan så att det inte går att förstå. Invånarna går omkring med bred bringa och stora leenden – det är fantastiskt att se. Spännande kvalhöst Åter till svensk fotboll. Herrlandslaget spelar kval i höst och förväntningarna är stora efter att lottningen gett gruppmotståndet Luxemburg, Slovenien, Kosovo och Schweiz. Glenn Strömberg återkommer till fördelarna med att Sverige har många spelare i andra ligor och räknar med att när de spelar för Sverige kommer dessa erfarenheter väl till pass. – Och med ny förbundskapten och ett nytt sätt att spela på lär det bli spännande matcher. Det viktiga nu är att vi står för vårt sätt spela och att Thomassen skapar en lag som är bättre som lag som individer, om du förstår vad jag menar? Glenn Strömberg tillägger att just denna ”laget före jaget”-inställning var det som gjorde att hans IFK Göteborg skrällvann UEFA-cupen 1982. Och att den förhoppningsvis kan bidra till svenska skrällar även i VM så småningom och att allt sitter perfekt även på fotbollsplanen. – Jag vet många spelare som har bättre teknik och bollbehandling än de svenska spelarna och därför inte är särskilt rädda för att möta oss. Men Sverige är ett lag som jobbar med hjärtat, hjärnan och lungorna, med kraft, löpvillighet och hunger. Att ta sig förbi 11 sådana spelare, som vet hur man håller ihop ett lag, det är inte särskilt lätt. vår/sommar Glenn Strömberg Collection Se kollektion 17 april Glenn besöker varuhuset Läs mer
13 november 2024

I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård

I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård Wapnö är en gård med anor ända tillbaka till 1300-talet. Idag bedriver man ett modernt jordbruk på plats med eget mejeri och bryggeri, spannmålsproduktion, gårdsbutik, ­restaurang och ett litet gårdshotell. Allt i ett ­hållbart kretslopp som tar hänsyn till djur och natur. Vapnödalen är belägen på den ­halländska landsbygden, strax ­utanför Halmstad. Den sträcker sig längs Nyårsåsen över slätten mot ­höjderna vid Galgberget. Norrut tar dalen slut vid samhället Holm och söderut finns havet som för 10 000 år sedan sköljde sina vågor över dalen. Platsen vilar med andra ord på gammal sjöbotten som under årens lopp förvandlats till bördig odlingsmark. Och tack vare ett stort utdikningsprojekt i ­dalen, som sysselsatte mängder av människor under 1800-talet, kunde ­ytterligare mark torrläggas och bidra till ideala förhållanden för odling och djurhållning. I ­centrum för detta bördiga landskap står Wapnö gård, eller slott som det faktiskt är tack vare ­vallgraven som en gång omringade byggnaden.– Det har bedrivits jordbruk och även mjölk­produktion på gården i alla tider. Men i början av 1990-talet ­tillträdde vår nuvarande vd Lennart E Bengtsson som, efter några år på Wapnö, såg potentialen att ­behålla mjölken vi producerar och förädla den själva. Så 1998 startade vårt gårdsmejeri, vilket blev ­startskottet för Wapnö som livsmedelsproducent med eget ­varumärke, berättar Paulina Stenman, kvalitets- och ­kommunikationsansvarig på Wapnö. På BB-avdelningen föder korna sina kalvar på mjuk och ren halmbädd. Hit kan gårdens besökare komma och se hur djuren har det. Gårdens eget kretslopp Under åren har ett modernt lantbruk vuxit fram och sysselsätter idag 75 personer i verksamhetens olika delar. Och delarna är flera! Wapnö har mejeri och bryggeri på gården, ekologisk spannmålsodling med grödor som mals till mjöl lokalt och eget nötkött. Gårdens djur är frigående året runt och betar på marker runt omkring under sommarhalvåret.– Vi har totalt 3 000 hektar mark som vi brukar varav spannmålsodling upptar 1 500 hektar och resterande används som betesmark och för ­vallodling, ­vilket ­försörjer gårdens kor med foder. Marknadsområdet för Wapnös ­produkter sträcker sig från Malmö i söder till ­Stenungsund i norr och till de västra delarna av ­Småland, samt Stockholm, säger Paulina.Och att Wapnö bedriver just dessa ­utvalda ­verksamheter är ingen slump. De har nämligen utvecklat ett unikt ­kretslopp som går under den egna märkningen ­”Härproducerat”. Varje produktionskedja är en viktig del av det större kretsloppet där syftet är att varje del ska bidra till nästa, och att gården ska ta vara på och förädla allt den producerar. Gårdens kor äter foder från marken man odlar, deras mjölk blir till livsmedel av alla de slag och deras gödsel tas tillvara och omvandlas till ny energi i Wapnös egen biogasanläggning. I anläggningen ­produceras också högvärdig växtnäring som hjälper både åkrar och växthus att ge rikliga skördar.– Biogasen är en väldigt viktig del av Wapnös ­klimatkompensation. Tack vare den kan vi leverera mjölk som har 70 procent lägre växthusgasutsläpp jämfört med en genomsnittlig, svensk mjölkgård. Dessutom har vi inga transporter mellan gård och mejeri. Mjölken rinner direkt från mjölkningskarusellen och in till mejeriet. Det är en sträcka på 30 meter ungefär, berättar Paulina. Besöksmål för familjen På Wapnö finns 3 500 kor, varav 1 200 är ­mjölkande. Tillsammans producerar de 25 000–30 000 liter mjölk per dygn som förädlas och blir till drygt 50 olika ­mejeri­produkter. Från mjölk, grädde, kvarg och gräddfil till smör, ost och kärnmjölk.– Vi har en gårdsbutik som säljer många av de ­egenproducerade ­produkterna. Du kan köpa kött från våra egna djur över disk, sedan har vi ­Wapnömjölet, ­drycker från bryggeriet och ett stort urval ­mejeriprodukter. Och butiken har förstås många andra lokala livsmedel i sortimentet också, berättar Paulina.Unikt för Wapnö är att alla är ­välkomna att besöka ­gården och titta runt på egen hand. Via visningsfönster kan besökarna titta in till korna och kalvarna på den så kallade BB-avdelningen, se mejeriet och ­mjölkningskarusellen.– Vi värnar om att vara en öppen gård som alla kan besöka och där människor kan se på nära håll var maten kommer ifrån, säger Paulina. I Gekås mejerikyl Wapnö levererar idag ett urval ­mejeriprodukter till Gekås Ullared. ­Sortimentet varierar efter säsong och ­besökarna kan hitta allt från grädde och gräddfil till yoghurt i olika smaker, både klassisk och laktosfri, på varuhusets ­livsmedelsavdelning.– Att Wapnös produkter finns i Gekås ­sortiment är både roligt och värdefullt för oss. Där når vi ut både till kunder som redan känner till oss och till nya ­konsumenter från hela Sverige. Det är en bred publik som får chans att upptäcka både vårt utbud och vår ­filosofi kring ­hållbarhet och kretslopp i produktionen, säger ­Paulina. Paulina Stenman, kvalitets- och kommunikationsansvarig på Wapnö, rekommenderar alla att besöka gården och se verksamheten på nära håll.
06 november 2024

Välkommen in till Gekås egen Glasögonfabrik

Välkommen in till Gekås egen Glasögonfabrik Glasögonfabriken i Ullared är ett självklart stopp för den som är sugen på nya glasögon. Nu är fabriken dubbelt så snabb, butiken mer ­välsorterad än någonsin – och priserna troligen lägst i Sverige. I Glasögonfabriken, som ägs och drivs av Gekås Ullared och ligger på övervåningen i Gallerian, har det hänt en hel del de två senaste åren. Den största förändringen syns inte för kunderna, men den märks.– Vi har installerat ­ytterligare en helt ny maskinpark. När vi haft ­driftsstopp tidigare har det kunnat orsaka ­förseningar, men med dubbla ­produktionslinor har vi säkrat upp leveranstiden. Och det är ju framför allt den som skiljer oss från andra optiker, säger Veronika ­Cedercrantz som är butikschef för Glasögonfabriken. Bland årets stora glasögontrender finns allt ifrån osynliga borrgarnityr till kraftiga bågar som gärna får ha tonat glas som är mörkare upptill och ljusare nedtill. En oslagbar affärsidé För det är ju oöverträffat: erbjudandet om att få dina glasögon samma dag som du provat ut dem, allt tack vare att slipning och montering sker på plats i butiken. ­Medarbetarna har också blivit fler och ­internutbildats så att de är ännu mer kunniga på sortimentet och vad som passar kunden bäst.– Vi vill att kunderna ska känna sig ­trygga och omhändertagna när de är hos oss, säger Veronika.Att kunderna är nöjda märker hon och hennes kollegor varje dag.– Det märks framför allt för att kunden kommer tillbaka. Hos oss får du halva priset om du köper ytterligare upp till fyra bågar inom 90 dagar, och det gör många, säger Veronika. Något för alla stilar Sortimentet har också fått sig ett ansiktslyft. I butiken finns alltid över 6 000 ­trendiga och klassiska bågar. Flera gånger per år uppdateras sortimentet med senaste nytt från en mängd olika märken som till exempel Marc Jacobs, Guess, Lacoste, Karl Lagerfeld och Carrera, som hänger sida vid sida med renodlade glasögonmärken. På hyllorna samsas välkända varumärken med särskilt prisvärda alternativ.Och på tal om prisvärt: ja, det är det förstås. På Glasögonfabriken finns endast sex prisgrupper på bågar, från 300 kronor och uppåt. Därefter tillkommer pris för glasets slipning och eventuella tillval, men oavsett är priset lågt jämfört med andra ­optikbutiker. Det gör att kunderna väljer på ett annat sätt, tror Veronika.– Eftersom vi har halva priset om man köper fler bågar kan många kosta på sig att välja flera olika. Det är enkelt och roligt att uppdatera glasögongarderoben hos oss!Det är inte ovanligt att en kund köper tre par glasögon, kanske ett par för daglig användning, ett par att ha vid datorn och ett par slipade solglasögon. Förra året såldes över 16 000 bågar. Toppnoteringen är över 100 par glasögon på en dag – i vanliga fall är det ungefär 70. Har du bokat tid hos Glasögonfabriken? Kom då i riktigt god tid så hinner du välja bågar i lugn och ro och sparar på så sätt tid efter din synundersökning eller styrkekontroll. Glasklara trender Är du nyfiken på Glasögonfabrikens utbud och service går det bra att boka tid på ­telefon eller på webben, eller komma förbi och boka eller chansa på en drop-in-tid.– Det är jättebra om du är lite förberedd när du kommer, och kom gärna lite innan den bokade tiden och kika på sortimentet. Fråga dig själv: Vad är det jag ska se? I vilka situationer är det som synen inte riktigt funkar idag? Är det vid datorn, i bilen, när jag läser? Det är viktiga frågor att ställa sig för det finns en mängd olika designer på glasen beroende på vad du vill se, säger Veronika. Veronika CedercrantzSom butikschef på Glasögonfabriken är det Veronika ­Cedercrantz som, tillsammans med sitt team, ser till att kunderna får kvalitetsglasögon till lägsta pris, och ­dessutom med leverans inom bara några timmar.
29 oktober 2024

Fredag hela veckan: Tex&Mex

Fredag hela veckan: Tex&Mex Beställ en smakrik burrito med bönmix och rawslaw eller komponera din egen tacotallrik med alla klassiska tillbehör från buffén. På Gekås Ullareds nya ­restaurang Tex&Mex är det fredag hela veckan med fräscha ­smaker från Mexiko och södra USA på menyn. I restaurangens ­dryckesutbud hittar du allt från mexikansk läsk till drinkar som frozen margarita slush med tequila. Redan innan du ­kommer in i den nya ­restaurangen på plan 3 får du en färgstark överraskning. I taket hänger nämligen ett hav av färgglada ­paraplyer i gult, grönt och rött som välkomnar dig till Gekås Ullareds hetaste nyhet – ­Tex&Mex: ­matstället med smakrika rätter och ­spännande tillbehör med ­influenser från Mexiko och södra USA.– Vi vill att restaurangen ska vara en ­extra färgklick och har lagt stort ­fokus på att skapa en lekfull, rolig och ­inspirerande ­miljö, säger Patric Jernberg, affärs­områdeschef för Gekås Ullareds ­restauranger, som tillsammans med sitt team har tagit fram konceptet.Det är den tidigare Kaffebaren som blivit omgjord till en salsasprakande upplevelse för nyfikna smaklökar, såväl stora som små. Förra hösten började planerna smidas på att utveckla varuhusets nuvarande restaurang­utbud och när diskussionerna satte igång hamnade tacoidén snabbt i topp.– Vi vill erbjuda våra kunder nya matupplevelser. På så sätt kan vi både göra våra befintliga kunder gladare och ­lockar nya och gamla besökare till Gekås, säger Patric. Tacomys med nya smaker Till Tex&Mex välkomnas du av personalen i entrén som visar dig till ett ledigt bord. Där får du en meny och kan välja bland rätterna, både buffé och à la carte, innan du går fram till disken och beställer din mat. Att möta gästen på det här sättet, med bordsplacering och tryckta menyer, är ett nytt koncept bland restaurangerna inne på Gekås Ullared.– Den här servicen gör att varje sällskap är garanterat ett bord som är anpassat till deras storlek och grupp, vilket gör att fler får chansen att sitta ner och äta i lugn och ro, säger Patric.På menyn finns den populära ­Tex&Mex-tallriken där du väljer mjukt ­tortillabröd, tacoskal eller nachos och sedan nötfärs, kyckling eller veganskchili sin carne. Till det ingår klassiska tillbehör som majs, ost, tomat, gurka och sallad. Du kan också köpa till ytterligare tillbehör som gör din matupplevelse ännu lite lyxigare och mer personlig. Dessutom finns det à la carte-rätter, desserter och drinkar.– Allt är gott, men Tex&Mex-tallrik med fajitakryddad kyckling är en av mina ­favoriter, säger Patric som provsmakat det mesta på menyn, från pulled pork med BBQ-sås till pecannötspaj. Patric Jernberg, affärsområdeschef, är nöjd med att kunna erbjuda ytterligare ett matkoncept i varuhuset. Detaljrik & lekfull inredning För att göra den stora lokalen med 300 sittplatser så mysig och intim som möjligt har vi skapat”rum i rummet” och delat upp restaurangen i tre sektioner med temanamnen fiesta, öken och ­djungel. Varje sektion har fått sin egen prägel med gröna växter, neonskyltar och roliga ­detaljer. Som ”Most Wanted”-tavlan med enAI-­genererad bild på Gekås vd Patrik Levin i full cowboymundering. Något som blev en kul överraskning, både för Patrik själv, som upptäckte tavlan när han besökte ­restaurangen, och för familjen som råkade sitta och äta intill.– De insåg ganska snabbt att ”Han ­hänger där och sitter här!”, och undrade om de skulle få inkassera belöningen, ­berättar Patric Jernberg och skrattar gott.En annan rolig inredningsdetalj är väggmålningen med ökenmotiv. Här kan du låna en poncho eller sombrero ur korgen intill och ta en selfie eller knäppa ett ­familjefoto som ett roligt minne från restaurangbesöket.– Inredningen är till stor del ­återbrukad. Från bläckfisklamporna som är gjorda av återvunna petflaskor och ­handflätade ­palmblad, till soffor och stolar som ­renoverats av lokala snickare. Det är ­hållbart både med tanke på miljö och ekonomi.Renoveringen påbörjades vid årsskiftet och fyra månader senare slog Tex&Mex upp portarna.– Det är rekordsnabbt! Men vi kan göra de här förändringarna tack vare att vi har en flexibel organisation och helt fantastiska medarbetare, konstaterar Patric. Vad sägs om en kryddig burrito fylld med tacofärs, bönmix, rawslaw, guacamole och pico de gallo. Klassiska tillbehör från buffén ingår till alla varmrätter, men du kan också köpa till spännande tillbehör för att maxa din smakupplevelse. Personlig service i fokus En av dessa fantastiska medarbetare är Gent Zymeri, 33 år från Falkenberg. Han började på Restaurangen, Gekås klassiska matställe som serverar husmanskost, förra hösten och arbetar nu som serviceledare på Tex&Mex.– Det är roligt och spännande att få vara med och starta något nytt. Tidigare har jag jobbat på olika snabbmatsrestauranger, men här får jag en annan kontakt med gästerna, säger Gent och berättar att han bland annat brukar fråga gästerna om de rest långt.– Jag har faktiskt haft en gäst från USA, men han bodde i Sverige. Han ­berättade att han älskade mexikansk mat och ­beställde en burrito som han sedan gav toppbetyg till.I restaurangen finns både kritor och ­ritpapper till de minsta gästerna, så att mamma och pappa ska kunna slappna av i väntan på maten. Efter att ha gått i ­varuhuset en hel dag och blivit trött och hungrig ska hela familjen kunna få lite härlig helgkänsla.– Här ska man kunna koppla av och ­tänka på något annat, och kanske till och med ta en frozen margarita slush. På ­Tex&Mex kan du få fredagsmys hela veckan, säger Patric och avslöjar att det kommer att hända fler spännande saker på plan 3 framöver.– Vi vill skapa en känsla av en restaurang­gata med ännu fler koncept häruppe. När du går igenom det stora ­varuhuset behöver du fylla på energi­nivåerna för att orka. Vi vill erbjuda ett ännu bredare utbud och skapa ­restauranger som adderar en upplevelse till shopping­besöket. Samtidigt som vi vill kunna ­servera många och fortsätta att vara så effektiva som möjligt. Det är en balansgång och en utmaning, men en kul sådan! Gent Zymeri, serviceledare, välkomnar gästerna till Tex&Mex med ett leende.