Vår kundtidning

Välkommen in till Gekås egen Glasögonfabrik

06 november 2024
Vår kundtidning

Välkommen in till Gekås egen Glasögonfabrik

Glasögonfabriken i Ullared är ett självklart stopp för den som är sugen på nya glasögon. Nu är fabriken dubbelt så snabb, butiken mer ­välsorterad än någonsin – och priserna troligen lägst i Sverige.

I Glasögonfabriken, som ägs och drivs av Gekås Ullared och ligger på övervåningen i Gallerian, har det hänt en hel del de två senaste åren. Den största förändringen syns inte för kunderna, men den märks.

– Vi har installerat ­ytterligare en helt ny maskinpark. När vi haft ­driftsstopp tidigare har det kunnat orsaka ­förseningar, men med dubbla ­produktionslinor har vi säkrat upp leveranstiden. Och det är ju framför allt den som skiljer oss från andra optiker, säger Veronika ­Cedercrantz som är butikschef för Glasögonfabriken.

Bland årets stora glasögontrender finns allt ifrån osynliga borrgarnityr till kraftiga bågar som gärna får ha tonat glas som är mörkare upptill och ljusare nedtill.

En oslagbar affärsidé

För det är ju oöverträffat: erbjudandet om att få dina glasögon samma dag som du provat ut dem, allt tack vare att slipning och montering sker på plats i butiken. ­Medarbetarna har också blivit fler och ­internutbildats så att de är ännu mer kunniga på sortimentet och vad som passar kunden bäst.

– Vi vill att kunderna ska känna sig ­trygga och omhändertagna när de är hos oss, säger Veronika.
Att kunderna är nöjda märker hon och hennes kollegor varje dag.

– Det märks framför allt för att kunden kommer tillbaka. Hos oss får du halva priset om du köper ytterligare upp till fyra bågar inom 90 dagar, och det gör många, säger Veronika.

Något för alla stilar

Sortimentet har också fått sig ett ansiktslyft. I butiken finns alltid över 6 000 ­trendiga och klassiska bågar. Flera gånger per år uppdateras sortimentet med senaste nytt från en mängd olika märken som till exempel Marc Jacobs, Guess, Lacoste, Karl Lagerfeld och Carrera, som hänger sida vid sida med renodlade glasögonmärken. På hyllorna samsas välkända varumärken med särskilt prisvärda alternativ.

Och på tal om prisvärt: ja, det är det förstås. På Glasögonfabriken finns endast sex prisgrupper på bågar, från 300 kronor och uppåt. Därefter tillkommer pris för glasets slipning och eventuella tillval, men oavsett är priset lågt jämfört med andra ­optikbutiker. Det gör att kunderna väljer på ett annat sätt, tror Veronika.

– Eftersom vi har halva priset om man köper fler bågar kan många kosta på sig att välja flera olika. Det är enkelt och roligt att uppdatera glasögongarderoben hos oss!

Det är inte ovanligt att en kund köper tre par glasögon, kanske ett par för daglig användning, ett par att ha vid datorn och ett par slipade solglasögon. Förra året såldes över 16 000 bågar. Toppnoteringen är över 100 par glasögon på en dag – i vanliga fall är det ungefär 70.

Har du bokat tid hos Glasögonfabriken? Kom då i riktigt god tid så hinner du välja bågar i lugn och ro och sparar på så sätt tid efter din synundersökning eller styrkekontroll.

Glasklara trender

Är du nyfiken på Glasögonfabrikens utbud och service går det bra att boka tid på ­telefon eller på webben, eller komma förbi och boka eller chansa på en drop-in-tid.

– Det är jättebra om du är lite förberedd när du kommer, och kom gärna lite innan den bokade tiden och kika på sortimentet. Fråga dig själv: Vad är det jag ska se? I vilka situationer är det som synen inte riktigt funkar idag? Är det vid datorn, i bilen, när jag läser? Det är viktiga frågor att ställa sig för det finns en mängd olika designer på glasen beroende på vad du vill se, säger Veronika.

Veronika Cedercrantz
Som butikschef på Glasögonfabriken är det Veronika ­Cedercrantz som, tillsammans med sitt team, ser till att kunderna får kvalitetsglasögon till lägsta pris, och ­dessutom med leverans inom bara några timmar.

Fredag hela veckan: Tex&Mex

29 oktober 2024
Vår kundtidning

Fredag hela veckan: Tex&Mex

Beställ en smakrik burrito med bönmix och rawslaw eller komponera din egen tacotallrik med alla klassiska tillbehör från buffén. På Gekås Ullareds nya ­restaurang Tex&Mex är det fredag hela veckan med fräscha ­smaker från Mexiko och södra USA på menyn.

I restaurangens ­dryckesutbud hittar du allt från mexikansk läsk till drinkar som frozen margarita slush med tequila.

Redan innan du ­kommer in i den nya ­restaurangen på plan 3 får du en färgstark överraskning. I taket hänger nämligen ett hav av färgglada ­paraplyer i gult, grönt och rött som välkomnar dig till Gekås Ullareds hetaste nyhet – ­Tex&Mex: ­matstället med smakrika rätter och ­spännande tillbehör med ­influenser från Mexiko och södra USA.
– Vi vill att restaurangen ska vara en ­extra färgklick och har lagt stort ­fokus på att skapa en lekfull, rolig och ­inspirerande ­miljö, säger Patric Jernberg, affärs­områdeschef för Gekås Ullareds ­restauranger, som tillsammans med sitt team har tagit fram konceptet.
Det är den tidigare Kaffebaren som blivit omgjord till en salsasprakande upplevelse för nyfikna smaklökar, såväl stora som små. Förra hösten började planerna smidas på att utveckla varuhusets nuvarande restaurang­utbud och när diskussionerna satte igång hamnade tacoidén snabbt i topp.
– Vi vill erbjuda våra kunder nya matupplevelser. På så sätt kan vi både göra våra befintliga kunder gladare och ­lockar nya och gamla besökare till Gekås, säger Patric.

Tacomys med nya smaker

Till Tex&Mex välkomnas du av personalen i entrén som visar dig till ett ledigt bord. Där får du en meny och kan välja bland rätterna, både buffé och à la carte, innan du går fram till disken och beställer din mat. Att möta gästen på det här sättet, med bordsplacering och tryckta menyer, är ett nytt koncept bland restaurangerna inne på Gekås Ullared.
– Den här servicen gör att varje sällskap är garanterat ett bord som är anpassat till deras storlek och grupp, vilket gör att fler får chansen att sitta ner och äta i lugn och ro, säger Patric.
På menyn finns den populära ­Tex&Mex-tallriken där du väljer mjukt ­tortillabröd, tacoskal eller nachos och sedan nötfärs, kyckling eller vegansk
chili sin carne. Till det ingår klassiska tillbehör som majs, ost, tomat, gurka och sallad. Du kan också köpa till ytterligare tillbehör som gör din matupplevelse ännu lite lyxigare och mer personlig. Dessutom finns det à la carte-rätter, desserter och drinkar.
– Allt är gott, men Tex&Mex-tallrik med fajitakryddad kyckling är en av mina ­favoriter, säger Patric som provsmakat det mesta på menyn, från pulled pork med BBQ-sås till pecannötspaj.

Patric Jernberg, affärsområdeschef, är nöjd med att kunna erbjuda ytterligare ett matkoncept i varuhuset.

Detaljrik & lekfull inredning

För att göra den stora lokalen med 300 sittplatser så mysig och intim som möjligt har vi skapat”rum i rummet” och delat upp restaurangen i tre sektioner med temanamnen fiesta, öken och ­djungel. Varje sektion har fått sin egen prägel med gröna växter, neonskyltar och roliga ­detaljer. Som ”Most Wanted”-tavlan med en
AI-­genererad bild på Gekås vd Patrik Levin i full cowboymundering. Något som blev en kul överraskning, både för Patrik själv,

som upptäckte tavlan när han besökte ­restaurangen, och för familjen som råkade sitta och äta intill.
– De insåg ganska snabbt att ”Han ­hänger där och sitter här!”, och undrade om de skulle få inkassera belöningen, ­berättar Patric Jernberg och skrattar gott.
En annan rolig inredningsdetalj är väggmålningen med ökenmotiv. Här kan du låna en poncho eller sombrero ur korgen intill och ta en selfie eller knäppa ett ­familjefoto som ett roligt minne från restaurangbesöket.
– Inredningen är till stor del ­återbrukad. Från bläckfisklamporna som är gjorda av återvunna petflaskor och ­handflätade ­palmblad, till soffor och stolar som ­renoverats av lokala snickare. Det är ­hållbart både med tanke på miljö och ekonomi.
Renoveringen påbörjades vid årsskiftet och fyra månader senare slog Tex&Mex upp portarna.
– Det är rekordsnabbt! Men vi kan göra de här förändringarna tack vare att vi har en flexibel organisation och helt fantastiska medarbetare, konstaterar Patric.

Vad sägs om en kryddig burrito fylld med tacofärs, bönmix, rawslaw, guacamole och pico de gallo. Klassiska tillbehör från buffén ingår till alla varmrätter, men du kan också köpa till spännande tillbehör för att maxa din smakupplevelse.

Personlig service i fokus

En av dessa fantastiska medarbetare är Gent Zymeri, 33 år från Falkenberg. Han började på Restaurangen, Gekås klassiska matställe som serverar husmanskost, förra hösten och arbetar nu som serviceledare på Tex&Mex.
– Det är roligt och spännande att få vara med och starta något nytt. Tidigare har jag jobbat på olika snabbmatsrestauranger, men här får jag en annan kontakt med gästerna, säger Gent och berättar att han bland annat brukar fråga gästerna om de rest långt.
– Jag har faktiskt haft en gäst från USA, men han bodde i Sverige. Han ­berättade att han älskade mexikansk mat och ­beställde en burrito som han sedan gav toppbetyg till.
I restaurangen finns både kritor och ­ritpapper till de minsta gästerna, så att mamma och pappa ska kunna slappna av i väntan på maten. Efter att ha gått i ­varuhuset en hel dag och blivit trött och hungrig ska hela familjen kunna få lite härlig helgkänsla.
– Här ska man kunna koppla av och ­tänka på något annat, och kanske till och med ta en frozen margarita slush. På ­Tex&Mex kan du få fredagsmys hela veckan, säger Patric och avslöjar att det kommer att hända fler spännande saker på plan 3 framöver.
– Vi vill skapa en känsla av en restaurang­gata med ännu fler koncept häruppe. När du går igenom det stora ­varuhuset behöver du fylla på energi­nivåerna för att orka. Vi vill erbjuda ett ännu bredare utbud och skapa ­restauranger som adderar en upplevelse till shopping­besöket. Samtidigt som vi vill kunna ­servera många och fortsätta att vara så effektiva som möjligt. Det är en balansgång och en utmaning, men en kul sådan!

Gent Zymeri, serviceledare, välkomnar gästerna till Tex&Mex med ett leende.

X-mas Collection: Välkommen sköna jul

29 oktober 2024
Vår kundtidning

X-mas Collection: Välkommen sköna jul

”På ­julafton dansar vi ­ringdans runt i alla rum!”

Festblåsor i kolabrunt, midnattsblå sammet och ­glittriga set i svart och silver. Årets X-mas ­Collection, en minikollektion som släpps i ­oktober, gläntar på en partypreppad garderob med allt som behövs inför vinterns fester. I Villa Wahlgren tänds ljus och doften av varm glögg sprider sig mellan rummen med guldprydda granar, nötknäppare och pepparkakshus. Här laddar ­Pernilla inför högtidens alla mingel, fester och ­middagar. Gärna med julmusik av ­Michael Bublé eller klassiker med Dean Martin i bakgrunden.
– Mitt partyknep är att sminka mig i lugn och ro och inte stressa. På julafton har jag gärna klänning på mig och före julbordet dansar vi ringdans. Runt i alla rum och gärna upp i soffor. Det är en riktig Wahlgrensk tradition!

Den midnattsblå sammetsklänningen är perfekt för nyårsafton och andra festligt uppklädda tillfällen.
Den lilla svarta är ett klassiskt nyckelplagg i garderoben. I Pernillas kollektion hittar du en knäkort omlottmodell med voluminösa ärmar.

Så bidrar Gekås till Sportglädje

29 oktober 2024
Vår kundtidning

Så bidrar Gekås till Sportglädje

Bygden ska leva och alla ska ha en chans att utöva någon idrott. Det är filosofin bakom Gekås Ullareds omfattande sponsring av den lokala idrotten – från knattesport till herrarnas Superettan i fotboll.

Det är fredag kväll och ­inlandets stolthet, Ullareds IK, har precis vunnit med 4­–0 mot BK Viljan hemma i fotbollens division 4. Gekås Ullareds vd Patrik Levin har fått äran att efter ­matchen dela ut priset Matchens ­Lirare till Ludvig Karlsson från hemma­laget och Linus Packendorf från ­motståndarlaget. Han kliver ut på planen och lämnar över priset, en tygkasse med företagets ­blågula logga innehållande både presentkort och roliga Gekåsprylar.
– Det ingår i vårt uppdrag som sponsor att göra sådana här saker. Ullareds IK är ju byns lag, och vi vill ta hand om vår by, så det är självklart att vi ­sponsrar, berättar han.

Lokal stolthet

Gekås engagemang i Ullareds IK har gett laget fina förutsättningar för att bedriva sin verksamhet. Det betyder chanser att utvecklas, avlöna personal och ha råd med en hemmaanläggning i toppskick, något som inte alltid är självklart för en inlandsklubb som spelar i division 4. Men Gekås Ullared vet hur viktig klubben är för byn, för invånarnas självkänsla och stolthet. Många medarbetare och deras familje­medlemmar har lärt sig spela fotboll i klubben som barn och är fortfarande aktiva både på plan och utanför. Hemmamatcherna är ofta välbesökta evenemang.
– Det är ganska enkelt: vi vill ha ett levande, glatt och positivt föreningsliv där alla barn ska kunna ­delta i olika idrotter. Vi vill framför allt bidra där våra medarbetare och deras barn och barnbarn lever, bor och verkar. Därför blir det naturligt fokus på främst Falkenberg och Varbergs kommun samt lite i Halmstad, säger Patrik.

Warberg IC är en av de lokala innebandyklubbarna i Varberg. Deras verksamhet sträcker sig från innebandylekis för de minsta till dam- och herrlag i Svenska Superligan. Hermanstorps kör- och ridklubb arrangerar bland annat tävlingar i hoppning, fälttävlan och dressyr. Gekås Ullared är huvudpartner till Falkenbergs FF. Bowlingklubben BKF Falkenberg spelar i elitserien med matcher från Boden i norr till Helsingborg i söder.

Sponsring med bredd

Grundtanken är att Gekås Ullared som stor och stark aktör i mellersta Halland har ett ansvar att bidra till att bygden blomstrar. Listan över olika idrottslag som på ett eller annat sätt sponsras av Gekås är därför vid det här laget ganska lång, men framför allt är den bred. Det är allt från topplag i fotboll, innebandy och bowling som siktar på platser i de högsta serierna till skidspår i de närliggande Hallandsskogarna och lokala idrotts- och föreningsevenemang av olika slag. Det lagen på listan har gemensamt är att de är lokala.
– Idrotten är inte bara aktiv friskvård, det är ­också en del av att växa upp där man lär sig att ­samarbeta, visa hänsyn och att lyssna på ledaren. Tyvärr har många klubbar svårt att överleva idag när människor inte har tid eller möjlighet att ställa upp ideellt som tränare eller styrelseledamot. Jag har själv, som många andra, vuxit upp i föreningslivet och tycker att det är otroligt viktigt att den kulturen och den världen finns kvar. Jag beundrar verkligen alla dessa osynliga vardagshjältar, de som ställer upp ideellt i föreningslivet och bidrar med sin tid och sitt engagemang, säger Patrik.
Många kopplar nog Gekås Ullared främst till ­Falkenbergs FF och Ullareds IK som företaget är huvudsponsor för och där loggan syns stort. Men Patrik Levin betonar att Gekås i första hand inte sponsrar idrotten för att synas ­eller marknadsföra sig. Det ­handlar inte om att få pr-valuta för varenda sponsorkrona, utan att hjälpa till där det behövs. Därför kan sponsringen se ut på många olika sätt.
– Det kan vara årliga penningbidrag, eller så kan det handla om att klubben har rabatt när de handlar till sin kioskverksamhet i varuhuset. Eller så ­sponsrar vi en cup, bidrar med nya bollar, fixar vinster till en tävling eller några korvpaket till något speciellt tillfälle.

Nya Ullared Flädje Golfklubb erbjuder shoppingnära golfmöjligheter. Åkulla skidallians erbjuder en härlig vintersportanläggning med belysta dubbelspår, pulkabacke och nybörjarspår i den fina terrängen i Åkulla, en knapp mil från Ullared. Säsongen 2023/2024 fick de titeln ”Årets skidanläggning för längdåkning”. Ullareds IK är byns stolthet och självklart är Gekås Ullared med och sponsrar verksamheten. Orientering med IK Trenne – Ullared.
Utöver herrlag i Superettan och damlag i division 2 har Varbergs BoIS barn- och ungdomsverksamhet från 5 år och uppåt.

Lika för alla

För Gekås Ullared är det viktigt att sponsringen man bidrar med går till att finansiera föreningarnas alla delar, såväl dam- och herrlagen som barn- och ungdomsverksamheten.
– För oss är det viktigt att hela verksamheten blir finansierad och att alla får möjlighet att utöva sin idrott. Därför sponsrar Gekås gärna dem som inte har lika lätt att få sponsorer, säger Patrik.
Varje vecka går han och några andra medarbetare igenom de många ansökningar som kommer in via webben där man kan fylla i ett formulär. Alla får inte godkänt; ansökningarna ska ligga i linje med Gekås Ullareds policy om lokal bredd och behov.
– Under pandemin blev frågan om sponsring extra viktig för oss eftersom många företag drog in sina bidrag då. Vi gjorde tvärtom och höjde våra insatser så att klubbarna inte skulle gå under när de som mest behövdes.
Idrottssponsringen är bara ett av de sätt som Gekås Ullared bidrar till så kallad social hållbarhet i samhället. Företaget ger också årliga bidrag till samhällsviktiga organisationer som SOS Barnbyar, Hand i Hand, CancerRehabFonden, Human Bridge och Bris.
– Jag säger som Bamse: Är man stor och stark ska man vara snäll. Vi kan inte bidra till allt, men vi kan göra skillnad. Det är det minsta vi kan göra.

Patrik Levin
Gekås Ullareds vd ser det som självklart att företaget sponsrar lokala idrottsföreningar eftersom de är viktiga för att bygden ska leva och blomstra.

Nu blir det ännu mer LEGO®

29 oktober 2024
Vår kundtidning

Nu blir det ännu mer LEGO®

Nu blir det plats för ännu mer kreativitet och skaparglädje när Gekås Ullared utökar avdelningen för LEGO® i varuhuset.

LEGO® grundades redan år 1932 och har ­sedan starten inspirerat generationer av byggare med sina färgglada klossar och oändliga skaparmöjligheter. Från att börja som en liten dansk träleksaksproducent har LEGO® vuxit till en global ikon, känd för att främja kreativitet, problemlösning och finmotorik hos både barn och vuxna. Idag inkluderar sortimentet en uppsjö av olika teman och serier, vilka ­fortsätter att ­fascinera med sina detaljrika och ­fantasieggande byggsatser.
Gekås Ullared har sedan många år haft ett stort och brett sortiment av LEGO®, och nu blir det ännu lite bättre! Avdelningen har nämligen blivit större än någonsin, och med den kommer ännu fler serier och ­byggsatser att välja mellan. Oavsett om du letar efter klassiska klossar, de senaste licensierade produkterna eller extra klurigt LEGO® som är speciellt anpassat för vuxna byggare, hittar du allt till oslagbara priser hos oss.

Bygg LEGO®versionen av legendariska Nissan Skyline GT-R (R34) från filmen Fast & Furious.
Låt barnen bygga sin egen Stitch, komplett med cool hawaiiskjorta, blomma och glasstrut. Koppla av och låt bygget ta tid med denna vackra och naturtrogna orkidé.
Bygg ihop din egen rosbukett med denna byggsats från serien Botanical Collection.
Upptäck den nya generationen av LEGO® Friends där hundräddningscykeln är en av modellerna. LEGO® Technic-modellen Lamborghini Huracán Tecnica har verklighetstrogna detaljer som V10-motor, styrning och öppningsbara dörrar.

Träning & sport

29 oktober 2024
Vår kundtidning

Träning & sport

Hitta motivationen och kom igång! På ­varu­husets 2 000 kvadratmeter stora sport­avdelning hittar du allt från träningskläder till redskap för hemmaträning.

Tights, shorts, toppar och jackor – på sport­avdelningen hittar du ­funktionella träningskläder för både dam och herr.

En avlastande yogamatta är bra att ha till hands för träning både inomhus och utomhus.
Färgkoordinera eller kulörkombinera din ­träningsoutfit? Välj själv!
På sport­avdelningen hittar du ett brett utbud av sweatplagg för dam och herr.
Isolerande mugg i XL-format som håller din dryck antingen varm eller kall. Använd yogablock för att få stabilitet och extra höjd i utvalda positioner. Gummiband är perfekt för styrke- eller ­flexibilitets- övningar hemma. Med en kettlebell får du ett ­mångsidigt träningsredskap som bygger styrka.

Tv-stjärnor över en natt – Morgan & Ola-Conny

30 september 2024
Vår kundtidning

Tv-stjärnor över en natt – Morgan & Ola-Conny

En höstkväll år 2009 sände Kanal 5 det första avsnittet av tv-serien Ullared.
Över en miljon tittare satt bänkade i tv-soffan och serien blev genast en publiksuccé.

Att tv-teamets strålkastare ­skulle riktas mot med­arbetaren Morgan Karlsson på lagret, och att han sedan skulle bli rikskändis över en natt, var det nog ingen som kunde ­föreställa sig, allra minst ­Morgan själv:
– På första inspelningsdagen kom dåvarande vd Boris Lennerhov och presenterade mig för ­reportern. Efter en kort intervju valde de sedan ut mig till en av dem som tv-teamet skulle följa. Jag kunde aldrig tro att mitt liv skulle förändras så snabbt.

I tv-serien En stark resa med Morgan och Ola-Conny fick killarna åka till världens alla hörn och vara med om både äventyr och utmaningar.

En tittarsuccé

Tittarsiffrorna på runt en miljon höll i sig genom hela säsongen och Morgan fick skriva autografer och vara med på selfies på löpande band. Självklart blev det en fortsättning på det populära ­programmet. Inför säsong två headhuntades Ola-Conny Wallgren för att komplettera Morgan i rollen som varuhusprofil. Ola-Conny, som sedan liten drömt om att bli skådespelare och har ett stort intresse för film och tv, blev snabbt lika folkkär som sin kollega.
– Att medverka i realityserien Ullared handlade ju inte om skådespeleri, utan här gick det tvärtom ut på att vara sig själv. Det visade sig ­verkligen gå hem hos tittarna, säger Ola-Conny och får ­uppbackning av Morgan:
– Att vi var spontana och ärliga tror jag ­upplevdes som befriande, och just det jordnära och vardagliga har vi förstått att tittarna gillade.

Tv-karriären tog fart

Det blev totalt 85 avsnitt av Ullared. Därefter blev radarparet erbjudna en egen tv-serie, En stark resa med Morgan och Ola-Conny, som tog dem ut på äventyr över hela världen.
– De välorganiserade resorna var fyllda med mängder av utmaningar och möten med farliga djur. Jag flyttade bland annat krokodiler med mina bara händer och hanterade giftormar som var nära att hugga mig. Vi tappade till slut alla spärrar och all uppfattning om vad som egentligen var farligt, säger Ola-Conny och skrattar.
Morgan minns bland annat dagen i Japan då de fick i uppdrag att rensa världens farligaste fisk med instruktionen att om blåsan sprack var det direkt livshotande. Tv-karriären fortsatte därefter med serien En stark Norgehistoria med Morgan och Ola-Conny. Morgan deltog även i Biggest Loser VIP och har synts i Bingolotto. Ola-Conny har medverkat mycket i norsk tv:
– Jag har varit med i Norges version av Halv åtta hos mig och Camp Kulinaris, och i programmet 71° Nord fick jag visa min uthållighet och styrka, säger Ola-Conny som i sin ungdom tränade både friidrott och judo på elitnivå. Sin fina fysik hade han ­tidigare fått tillfälle att visa upp i programmet Nugammalt med Filip och Fredrik, där en modellbild med Marcus Schenkenberg skulle återskapas.
– Det var ett galet ­program. Jag la ner en hel del jobb på att träna upp mig och sedan ­fotograferades jag framför ett ­likadant plank med bar överkropp och liknande byxor som på den riktiga bilden. Det blev riktigt bra, säger Ola-Conny.

Ola-Conny är populär i Norge och har varit med i program som Camp Kulinaris, 71° Nord och Norges version av Halv åtta hos mig.

Profiler i nya kanaler

Nyligen fick han användning för sina tränings­kunskaper på Gekås nya Tiktok-kanal, där han syns titt som tätt:
– Jag visade hur man enkelt och effektivt kan träna hemma när man har en stund över. Jag tror Tiktok är helt rätt väg att gå för att nå fler kunder.
Morgan har också äntrat Tiktok-scenen då han ­nyligen tipsade följarna om sitt favoritgodis.
– Det känns fint att Gekås fortfarande vill ha oss som sitt ansikte utåt, säger Morgan som ­fortsätter vara en stor kundmagnet i varuhuset.
Dagligen ställer han upp på selfies och många kunder vill prata om ­gemensamma intressen, så som kristendom och aktier. Morgan, som även har ett stort ­reseintresse, blir ofta ombedd att dela med sig av sina bästa restips:
– Som lantbrukarson kunde jag aldrig drömma om att jag skulle få se så mycket. Men nu när jag varit i 58 länder har jag snart inget mer att se, så nu kan jag njuta av att ­sitta i mitt nyrenoverade kök och dricka en öl istället.
Ola-Conny är också nöjd med tillvaron. Han har liksom Morgan varit anställd på Gekås i 25 år och har ingen önskan om att sluta:
– Jag har blivit erbjuden jobb på en ranch i Texas, men varje arbetsdag på Gekås är ett äventyr i sig, jag vet aldrig vilka människor jag möter, så jag har det fint här.

Shoppa allt för häst & ryttare

30 september 2024
Vår kundtidning

Shoppa allt för häst & ryttare

Från utrustning till ridkläder – inköpare Christina Ivarsson guidar dig till säsongens nyheter och storsäljare.

Gekås Ullareds hästsports­avdelning har funnits i 20 år och lockar hästfolk av alla slag, från unga nybörjarryttare till entusiaster med eget stall fullt av hästar. Anledningen är enkel:
– Vi har det mesta du behöver till otroligt bra priser, säger Christina Ivarsson som är ­ansvarig inköpare.
Storsäljare inför hösten och vintern är hästtäcken, där Gekås eget varumärke Onehorse är populärt och även täckena från Horseware.
– Men den största snackisen just nu är de blanka schabraken från PS of Sweden som finns i flera fina färger. Vi är den enda fysiska butiken i ­Skandinavien som har det märket och våra priser slår det mesta, säger Christina.

På varuhusets hästsports­avdelning hittar du ­funktionella ridkläder, ­säkerhetsprodukter som hjälmar och västar, samt träns för ponnyryttaren. Praktisk regnrock med reflex­detaljer, rejäl luva och kardborre­knäppning vid ärmsluten. Ryktborstar och andra groomingprodukter finns i brett utbud och till ­oslagbara priser. En rymlig och praktisk ryktväska är guld värd för att hålla ordning och reda på utrustningen. Inför jul finns tomteaccessoarer för både ryttare och häst i sortimentet.

Hästsport kan vara både materialkrävande och dyrt. Därför lockar Gekås massor av kunder med sitt breda utbud av vardagsprodukter, som ­stalltillbehör, mineraler och vitaminer, grimmor, täcken och groomingredskap. Även säkerhets­produkter som hjälmar, västar och reflexutrustning är prisvärda storsäljare. Och så kläderna till både vuxna och barn, förstås.
– När det kommer till ridkonfektion är svart och marint alltid populärt på hösten, men i år är det också trendigt med olika nyanser av lila.

Täckvästen finns i både långa och korta modeller på hästsports­avdelningen. Det är bra plagg för att hålla ­värmen samtidigt som de frigör armarna från bylsigt tyg. Grimmor som är vadderade med mjuk och mysig syntetpäls fortsätter att vara väldigt populära. Säkerhet är A och O inom ridningen och att synas i trafiken är extra viktigt under årets mörka månader.
Storsäljare inför hösten och vintern är hästtäcken, där Gekås eget varumärke Onehorse är populärt och även täckena från Horseware. Värmande overall och ­fodrad ­regnkappa är exempel på ­funktionella plagg som underlättar stallivet på vintern.

Våra ridkappor säljer bra så här års, särskilt den långa regnkappan som är en klassiker som många gillar, säger Christina.
Lite tjockare tights, regnkläder, fodrade kappor och jackor och overaller är andra saker som kommer väl till pass under de kalla säsongerna. Eller varför inte en jacka med värmepaneler? Eftersom efterfrågan är stor på kläder för ridning i kyla, regn och rusk och för stallsysslor som kräver praktiska och tåliga plagg har Christina laddat sortimentet med fler populära varumärken som Horze, Jacson, Copperfield och HKM.
En relativt ny företeelse som kommer från ­hundvärlden är aktiveringsprylar och leksaker.
– Vi har till exempel höbollar, olika repleksaker och smaksatta slickstenar. Och vill du klä upp både dig själv och hästen med julaccessoarer så hittar du massor på detta tema hos oss!

Ett ländtäcke i fleece håller hästen varm under ridturer i lägre ­temperaturer. Ridtights är en storsäljare på hästsportsavdelningen och det finns en uppsjö av olika modeller, färger och kvaliteter att välja mellan. På husdjursavdelningen finns ett brett utbud av hundtillbehör, bland annat värmande täcken för kyliga dagars promenader. 
Christina Ivarsson
Som inköpare av hästsport- och husdjursartiklar ser ­Christina till att Gekås alltid har rätt produkter till djur av alla de slag.

Evenemang & upplevelser i Ullared

30 september 2024
Vår kundtidning

Evenemang & upplevelser i Ullared

Genom att arrangera en stor variation av ­evenemang, både inne i varuhuset och utanför, ger Gekås ­Ullared sina kunder chansen att skapa en alldeles unik ­upplevelse under sin shoppingresa.

Kristján Fannar Sigurðarson arbetar som försäljningschef för Gekås boende­anläggningar. Han är bland ­annat ­ansvarig för de evenemang som arrangeras utanför ­varuhuset, på Hotellet och i Eventhallen.
– Att shoppa på Gekås är en upplevelse i sig, men i vårt arbete att utveckla Gekås Ullared som destination tar vi det ett steg längre. Vi utgår från våra kunders intressen för att skapa ett attraktivt utbud av upplevelser som kan ­komplettera själva shoppingen, säger Kristján.
För att tillgodose kundernas breda intresseområden skapas en mängd event inom olika genres. Ett som Kristján spår kommer att bli en riktig publikdragare är Legomässan som planeras till höstlovsveckan i slutet av oktober.
– Vi kommer få hit en lastbil, direkt från Legoland i Billund, med 2,5 ton Lego till vårt 100 kvadratmeter stora legohav. På plats kommer vi också ha legofantaster som visar upp sina imponerande lego­kreationer, säger Kristján.
För att se till att det inte blir för trångt i legohavet säljs ­entrébiljetter för en förmiddag eller en eftermiddag. På så vis kan familjerna kombinera aktiviteten med en halv dags shopping inne i varuhuset, där man dessutom kan hitta Sveriges största legobutik.

Pernilla Walhgren besöker varuhuset i samband med att varje ny kollektion lanseras. I showen Welcome to Las Vegas levereras hits på löpande band. Glenn Strömberg modellar sin kollektion i varuhuset.

Upplev Ullared!

Gekås Ullared arrangerar en rad olika ­evenemang under året, både i och utanför ­varuhuset. Ha koll på www.gekas.se och följ Gekås Ullared på sociala medier för att hålla dig uppdaterad.

Biljetter

Biljetter till evenemang och föreställningar säljs digitalt via Gekås hemsida.

Boendepaket

Passa på att boka ett boendepaket och få en ­minisemester med shopping, ­upplevelse, god mat och vardagslyx. De flesta av våra ­evenemang säljs som boendepaket. Se ­hemsidan för mer info.

7-8/12 Känn doften av glögg, brända mandlar och sprakande ved medan du strosar runt bland bodarna på Gekås egen julmarknad. 7/11 Skrattfest utlovas när Lennie Norman intar standupscenen i Eventhallen under humorkonceptet Asgarv. 4-12/10 Med en inramning av klassisk glamour, glitter och dans bjuder showen Welcome to Las Vegas på fartfylld underhållning medan du njuter av en trerätters middag.

– Grundkärnan i varje evenemang handlar för mig om det vackra i att umgås, vår uppgift är att locka fram lusten till det, säger Kristján.
Eventhallen byter skepnad allt efter behov, och ett återkommande event som riktar sig till en helt annan målgrupp är det lustfyllda ­kaffekalaset där 300 kaffesugna får mumsa hembakade kakor, prata och skratta under en eftermiddag medan det spelas musik på scen eller hålls ett melodikryss.
– Det spelar ingen roll om det är en legomässa, ett kaffekalas eller en standupshow, min passion är att skapa förutsättningar för folk att skratta och ha roligt tillsammans. Jag tycker det är häftigt och vackert när folk som kommer från olika delar av landet hittar gemenskap i intresset och förenas i samtalet kring det, säger Kristján.
Under hösten kommer det även hållas spelningar av kända band i Eventhallen. Två av dem är Arvingarna och Lasse Stefanz. Standup­artisterna Tobias Persson, Lennie Norman, Shanthi Rydwall ­Menon och Diyari Mahmoud bjuder publiken på rungande skratt och ­dessutom kommer uppsättningarna Wallmans On Tour och Welcome to Las Vegas att framföras till servering av en trerätters supé.
– För de som önskar en mer intim spelning där man verkligen kommer de kända artisterna nära har vi skapat Ullared Live som hålls på Innergården. Här ryms 130 personer och under ­uppträdandet serveras publiken en tvårättersmeny, säger Kristján.

21/11 Shanthi Rydwall Menon, en av Sveriges bästa komiker, gästar också Asgarv i Ullared. 17/12 I mitten av december bjuder Sonja Aldén in till en intim julkonsert på Hotellet. Njut av en tvårätters middag med efterföljande skönsång.

Alla event går att hitta som prisvärda paket med show ­kombinerat med övernattning på något av Gekås boenden. Vid de årliga högtiderna brukar dessutom Gekås bjuda sina kunder på gratis underhållning, något som uppskattas av många.
– På påskafton arrangerades exempelvis en helt ­fantastisk happening. Under en eftermiddag höll Smash Into Pieces ­konsert för omkring 6 000 personer på ­varuhusets parkering. Det var en utmaning eftersom vi inte visste hur många som skulle komma, men är det något Gekås kan så är det logistik och organisering kring ­infrastruktur, säger Kristján.
Drivkraften att sätta guldkant på kundernas besök visar sig även inne i varuhuset.
– Ofta har vi någon happening som förgyller shopping­upplevelsen för våra kunder, det är det som gör vårt varuhus unikt, säger Kristján.
Här är det inte ovanligt att som kund mötas av en boksignering, ­kockar som bjuder på smakupplevelser eller kändisar som ­lanserar nya produkter. Vid varje kollektionssläpp finns alltid Gekås ­modeprofil Pernilla Wahlgren på plats för modevisningar eller meet and greet.
– Vi kommer att fortsätta utveckla och förfina våra event. Våra ­tidigare koncept som varit populära kan få en uppdaterad ­paketering och vi kanske ska utforska rockens värld lite närmare, avslöjar ­Kristján.

Kristján ­Fannar ­Sigurðarson
Försäljningschef för Gekås boendeanläggningar som bland annat ansvarar för alla ­evenemang som arrangeras utanför varuhuset.

Skapa julmys hemma

26 september 2024
Vår kundtidning

Skapa julmys hemma

Adventsstjärnor och ljusstakar lyser upp vintermörkret, textiler i julens färger skapar stämning och tomtarna får ta plats i inredningen. På Jultorget på
plan 2 samlar vi allt du behöver för att få en härlig julkänsla hemma. Häng med så ­guidar våra inköpare dig till de senaste trenderna och de bästa fynden!

Häng en traktor i granen!

Varje år säljer Gekås Ullared 270 000 julgrans­kulor. De klassiskt röda toppar försäljningen, men nu ­kommer ­också den kitschiga trenden starkt och gör granen ­roligare än någonsin.

För de allra flesta julälskare och Gekåskunder är den ­traditionella, röda kulan fortfarande ett måste i ­granen. Men i år spås den få en stark utmanare i form av den kitschiga julkulan. En kula som inte är en kula, i traditionell bemärkelse, utan kan vara precis vad som helst. Från munkar och pommes frites till fotbollar och traktorer.
– Det här är en trend som har ­funnits ett tag, men i år tror jag att den slår igenom ännu större på den breda ­marknaden. Nu kan du sätta din egen prägel på ­julgranen med en personlig och lite ­speciell ­julgranskula, säger Thomas Björk, ­inköpare för varuhusets Till hemmet-­avdelning, som har hand om det mesta som är kopplat till inredning.

Tradition & trend

Uppe på Jultorget på plan 2 kommer det att finnas över 50 olika ”kuliga julkulor” att välja mellan. Och även om den ­kitschiga trenden är stark kommer de klassiska kulorna alltid ha en given plats i både våra hus och hjärtan.
– Julen är den mest rotade traditionen vi har. Även om det kommer trender så är basen alltid i rött, guld och silver. Det kan dyka upp någon liten trendfärg, som årets bruna eller konjaksfärgade kulor, men grunden är densamma.
Oavsett färg eller form hamnar dock inte julkulorna i granen alla gånger.
– Idag pyntar vi på ett annat sätt än tidigare. Numera kan du lika gärna lägga julgranskulorna i en stor glasskål med en ljusslinga, säger Thomas.

Polkagrisar är årets stora trend till både färg och form. Låt polkagrisskålen ta plats i både dukning och stilleben.

Fina paket under granen

Även julklapparna har blivit en chic ­inredningsdetalj som hör julen till. Varje år säljs 3 650 000 meter julpapper i ­varuhuset. Trenden går mot exklusivare inslagspapper och tillsammans med fina band och etiketter blir paketen en snygg och julig accessoar under granen.
– Julpapper, snöre och adresslappar är lite som Jultorgets svar på fryspåsarna i varuhuset, de säljer otroligt bra, säger Thomas.
Ett annat populärt pynt som hör vintern till är ljuslyktan. Från att ha varit en ­ganska liten och enkel sak i klarglas, som ska vara så neutral som möjligt, har lyktan gått till att bli en pampig glasinstallation i olika färger och mönster.
– Den har nästan blivit mer dekor än ljuskälla och något som gärna får ta för sig på bänken eller bordet, säger Thomas.

I år är det helrätt att dekorera granen med kitschiga kulor i alla former. Pepparkaks­gubben är ­julfiguren nummer ett.

Naturnära färgskala

Pepparkaksgubbar i alla storlekar och material kommer också stort i år, ­precis som polkagriskäpparna. Både som ­porslinsfigurer, som motiv på burkar och i tryck. Och för den som vill pynta åt det mer avskalade och naturliga hållet finns det prydnadstomtar i dämpade färger att välja mellan.
– Färgskalan går åt det konjaksbruna hållet och känns lite gammaldags. Här finns träskålar att lägga röda äpplen i och svampar, granar och hjärtan i trä som du kan ha på julbordet, berättar Thomas och tipsar om en liten träkälke som man kan sätta sillburkarna runt när det är dags att duka upp julbuffén.
– Vintern är lång och det här är ­föremål som du kan använda till andra ­arrangemang längre fram. Även efter den 24 december!

Thomas björk, inköpare för varuhusets Till hemmet-avdelning, ansvarar för att fylla varuhuset med det mesta som är kopplat till heminredning.

Gosiga plädar och juliga påslakan

Påslakan med tomtar, älgar och renar och mjuka plädar i ­sköna ­material. Sedan ”novent” blev ett trendigt begrepp julpyntar vi som aldrig förr. Hela vägen in i ­sovrummet!

Att byta gardiner för olika årstider och högtider är en ­typiskt svensk tradition. ­Julgardinerna hängs upp inför ­”novent”, tiden mellan första november och advent, och byts ­tillbaka tjugondag Knut, när julen ­städas ut. Men de senaste åren har gardin­vindarna vänt. Nu är det istället ­sängkläderna som får ny skepnad när vi närmar oss årets stora högtid.
– För några år sedan hade vi bara ett fåtal julpåslakan att välja mellan i ­varuhuset. Nu har vi 10–15 olika i sortimentet. Efterfrågan har ökat rejält de senaste åren och påslakan med julmotiv har blivit väldigt populärt, säger Ingrid Andersson, inköpare av hemtextil till Gekås Ullared.
Hon tror att trendbytet kan bero på att en del tycker det är lite jobbigt att hänga upp gardiner.
– Det är lättare att byta påslakan! Sedan kan det också bero på att julen har fått ett mer humoristiskt uttryck för både vuxna och barn.

Att skapa en julig stämning även i sovrummet blir mer och mer populärt! På Jultorget är påslakan med julmönster en storsäljare.

Neutralt & crazy

Det har helt enkelt blivit poppis att ­julpynta sovrummen mer. Och även ­badrummen, där badrumsmattor med Crazy christmas-mönster blivit hett.
– Den kitschiga julen kom med de blinkande jultröjorna för några år ­sedan. Mönstrade roliga ­badrumsmattor är också på uppgång och även ­kuddar i roliga former som pepparkaksgubbar och julgranar, säger Ingrid.
Numera börjar vi också plocka fram ­julpyntet tidigare och ta bort det senare.
– När jag var liten på 80-talet var det skam att ta in julgranen tidigare än dagen före julafton. Nu hinner man bara precis städa bort halloween­dekorationerna innan det är dags att plocka in julen, säger Hanna Läfvenhaug som är inköpare på Gekås hemtextil med fokus på kök och dukning.
En tidigare jul påverkar också färgskalan på pyntet. En enfärgad gardin i mörkgrönt, beige eller vitt kan sitta uppe året om.
– När man börjar dekorera tidigt vill man inte ta in röda textiler och tomtar direkt. Det är nog därför den gröna färgen tar allt större plats i inredningen, säger Hanna.

Hus, vilda djur och snötäckta granar pryder påslakan. Skidåkare i retrostil är en design som gärna får pryda din soffa hela vintern. Crazy christmas-­trenden kommer med ­kuddar i roliga julformer. 

Julens röda nyanser

Att trenden går mot att förlänga säsongen syns även i mönsterbilden.
– Har du väldigt mycket tomtar så kanske du vill ta bort dem efter julhelgen, medan ett mönster med snöblommor eller järneksblad varar lite längre in på vintern.
Vilken nyans av rött som vi förknippar med julen har också förändrats. Från 70-talets mer klarröda julfärg till dagens djupröda.
– Den känns mer traditionellt svensk, lite Falu rödfärg och hemslöjdsaktig. I ­regel är det så att när det är oroligt i ­världen vill vi människor tillbaka till rötterna och tryggheten. Det speglas även i hur vi inreder och pyntar, säger Hanna.
Myset fixas med gosiga plädar och filtar. På Jultorget finns många mjuka filtar att välja mellan som är både praktiska och dekorativa. En populär variant är ­fleecepläden med mönster på framsidan och teddyliknande material på baksidan. Tillsammans med kuddfodral i olika ­mönster och tryck ger det en ombonad känsla i soffhörnan.
– Kuddfodral med tuftad yta har kommit stort och förra året var kuddfodralet med skidåkare i retrostil en storsäljare. De kommer i en ny variant i år, säger Ingrid och konstaterar att ju mer klassiskt något är, desto mer hållbart är det.
– Gillar du det här kuddfodralet eller pläden så tar du fram det nästa år också. Att satsa på stil och kvalitet som håller länge ligger i tiden.

Inred för ”novent” med mörkgröna toner och sirliga mönster. Mönster av järnek och röda blommor ger en subtil julkänsla. När julen närmar sig kan du plocka fram de röda köks­textilerna som sätter julstämningen perfekt.
Ingrid Andersson och Hanna Läfvenhaug är inköparna som bland annat fyller varuhusets hyllor med julens alla ­gardiner, kuddfodral, dukar, påslakan och kökstextiler.

Stjärnor, stakar och en uppblåsbar tomte

Låt pappersstjärnan sitta uppe året runt och ljusträdet lysa upp vintermörkret. Att förlänga säsongen har blivit trendigt, såväl inne som ute.

Så fort höstrusket kommer smygande runt knuten vill vi boa in oss, pynta och tända ljus. Pelle Ekberg är inköpare på Gekås Ullareds belysningsavdelning, vilket innebär att han köper in så gott som allt som lyser inför julen. De senaste åren har han sett hur pappersstjärnorna ökat stort när det gäller popularitet och hur många modeller ändrat form. Från den ­typiska stjärnan till en mer fluffig, mjuk och ­blomliknande modell.
– Vi har till exempel två modeller,
Marigold och Maravilla, som ser mer ut som blommor än som adventsstjärnor. Det gör att den nästan skulle kunna hänga uppe året runt, vilket jag också vet att den gör hos många, säger Pelle.

Den klassiskt spetsiga ­adventsstjärnan har fått sällskap av mer ­blomformade modeller.

Julinredning utomhus

Att förlänga säsongen, såväl inomhus som utomhus, är en trend och i trädgården syns allt fler ljuskvistar, eller ljusträd, istället för utegranar.
– Man fyller upp med många små ljuskällor. Det ska vara maffigt utan att kosta skjortan och får gärna sitta uppe hela hösten och vintern, säger Pelle.
När han får sia om julens ­storsäljare ­hamnar två saker i topp: julkransen ­inomhus och den uppblåsbara tomten utomhus.
– Julkransen, eller ”donuten” som
jag kallar den, har 720 lampor på
38 ­centimeter. Den går du inte förbi utan att lägga märke till, om man säger så!
I trädgården har den uppblåsbara ­tomten och snögubben blivit stora, i dubbel bemärkelse. Tack vare fläkten som blåser in varmluft i figurerna reser de sig till en imponerande storlek på 240 centimeter.
– Det här är en rejäl dekoration till en billig peng. Dessutom är de ju lätta att förvara!

Adventsljusstaken Ansgar är ny för i år och designen för tankarna till svensk allmoge och rustikt trähantverk. Välj mellan grön eller röd. Årets trendigaste stjärnor hämtar sin inspiration från blommor och snöflingor. Kanalhus med batteridriven led-belysning är en av årets nyheter.
De klassiska julbyarna får sällskap av kristyrdekorerade pepparkakshus. Nova är en klassisk ljusstake i stilren design. Lysande kvistar och träd är ett smidigt alternativ till den klassiska utegranen.

Julbyn på frammarsch

En annan storfavorit hos Gekåskunderna är julbyarna. Här finns en uppsjö av olika utföranden och storlekar att välja mellan.
– Vi har ett riktigt stort utbud. Det vi ser trendmässigt är att julbyarna nu är inspirerade av pepparkakshus och danska kanalhus, och även att batteridrift blir allt mer populärt, säger Pelle.
När det gäller ljusslingor vill också allt fler ha batteridrivet utomhus.
– Det är klart att det är smidigt med batteri och ledlampor är ju energisnåla. Tidigare har vi bara haft ljusslingorna i en färg som vi kallat ”extra varmvit”, eftersom svensken gillar det lite gulare ljuset. I år är första gången vi har tagit in en slinga med kallare ljus som vi kallar ”varmvit”, det ska bli spännande att se vilken av dessa kunderna väljer.

Storsäljande ljusstakar

Polkagriskäppar är en annan trend som lyser starkt och här finns både set med batteridrift och enskilda i olika storlekar, upp till 75 centimeter. På den ­traditionella pyntsidan är adventsstakarna fortsatt populära. En ny modell för i år är Ansgar med sin traditionella Carl Larsson-look i rött och grönt. Och för den som tycker att adventsstaken tar för stor plats när det är dags att packa ner pyntet finns modellen Allan.
– Det är en rejäl ljusstake med 11 ljus och 82 centimeter på höjden. Men tack vare att den är vikbar är det bara att fälla ihop den och stuva in i jullådan.
Är du däremot ute efter en trendig färg är kanske modellen Nova något för dig. Den kommer i flera bruna nyanser, bland annat en riktigt mörk som kallas ”burned brown”.
– Nova blir vår basljusstake. Det är ­en väldigt fin ljusstake till en väldigt
bra peng!

Pelle Ekberg, inköpare av belysning, ser många nya trender när det kommer till lysande inredning för både hemmet och utemiljöerna.