Vår kundtidning

Kultur & sevärdheter runt Ullared

22 april 2025
Vår kundtidning

Kultur & sevärdheter runt Ullared

Tack vare sitt läge, mitt i det ­halländska landskapet, är Ullared en ­perfekt plats att utgå ifrån när du vill förena ­shopping med nya upplevelser. Passa på att ­kombinera ditt Gekåsbesök med kultur och ­sevärdheter i närområdet!

Världsarvet Grimeton

Sverige kan stoltsera med 15 ­platser på ­Unescos världsarvslista, och en av dessa ­hittar du endast två mil från ­Ullared. ­Grimeton radiostation, med sina ­imponerande radiomaster, är ett unikt monument som ­representerar ­utvecklingen inom ­kommunikationsteknologin. Från att ha varit ett världsomspännande nät av långvågs­stationer är nu Grimeton radio­station den enda kvarvarande och fullt ­fungerande kortvågssändaren från 1920-­talet.

Vill du ­uppleva de hisnande ­antenntornen på nära håll? I övningen Falköga får du chans att klättra uppför originalstegen och känna ­känslan 127 meter ovan mark.

Varbergs fästning och Derome trämuseum

Varbergs fästning

Känn historiens vingslag på Varbergs fästning som uppfördes så tidigt som på 1200-talet. För dig som är intresserad av dramatisk historia, kungar och krig är en guidad visning ett måste. Förutom fantastiska miljöer och milsvid havsutsikt finner du här Hallands ­kulturhistoriska museum med spännande utställningar för alla åldrar. Missa inte den unika ­Bockstensmannen, kvarlevorna av en av Europas bäst bevarade medeltidsmänniskor. Planera in gott om tid för ditt besök, fästningsområdet är också en perfekt plats för att strosa, fika och äta gott.

Derome trämuseum

I Derome, strax norr om Varberg, hittar du museet som låter dig ta ett kliv in i den svenska träindustrins historia och uppleva den utifrån levande och personliga ­berättelser. Museets utställningar ger en inblick i hela den omvälvande epok som vi idag kallar ­industrialiseringen, och lär dig mer om hur människor arbetade och levde.

Svedinos bil- och flygmuseum

Svedinos bil- och flygmuseum

Visste du att i Ullarp, bara fyra mil från Ullared, finns Skandinaviens största samlingar av gamla bilar och flygplan? Museets maffiga ­flyghangar är fylld med ett 40-tal plan och bilhallen rymmer över 100 veteranbilar i alla möjliga modeller och årgångar. Dessutom bjuder museet på en kavalkad av spännande teknik, motorer och bruksföremål. På köpet kommer en härlig biltur genom det halländska kustlandskapet och väl framme kan du kombinera museibesöket med en fika i Svedinos mysiga kafé. En perfekt dagsutflykt för hela familjen!

Berte museum och Rian

Berte Museum

Välkommen in genom dörren till det gamla ridhuset i Slöinge, knappt fyra mil från Ullared. Här får du åka på en resa tillbaka i tiden, se en glimt av det gamla Sverige och uppleva hur livet på landet förändrades radikalt i mitten av 1900-talet. Berte Museum bjuder på en imponerande samling av jordbruksmaskiner, handredskap och ­traktorer. Strosa runt bland de uppbyggda miljöerna och insup atmosfären med hantverk, ­lanthandel och skola från svunna tider.

När du besöker Berte Museum får du inte missa allt annat som Slöinge har att ­erbjuda. Som Sia glassbutik och glassbar, Antikstället, Solhaga stenugnsbageri och Slöinge kafferosteri.

Rian

Ta en tur till västkustpärlan Falkenberg och upplev ­nyskapande design, folkkär formgivning och kulturhistoria i kombination med nationell och internationell design. Rian är nämligen inget vanligt museum utan en smältdegel för spännande utställningar, historiska samlingar, offentlig konst och unika gårdsmiljöer i den gamla stadskärnan. Rian är också väl värd ett besök för att beskåda det gamla spannmålsmagasinet där museet huserar, vars bärande träpelare och vitmenade murväggar bär sin historia med den äran.

Närproducerade godsaker från Narr Chocolate

09 april 2025
Vår kundtidning

Närproducerade godsaker från Narr Chocolate

Från polkagrisar i Gränna till en chokladfabrik i ­Ödeshög där hantverk möter kvalitet –Narr Chocolate har vuxit fram genom passion, envishet och ett öga för de ­bästa råvarorna. Idag levererar företaget choklad­dragerade godsaker till länder runt om i Europa, och till ett stort gult varuhus i Ullared.

Chokladfabriken i Ödeshög är ­modern och här snurrar stora koppar­pannor i rytmisk takt. ­Inuti tumlar lakritsbitar och ­nötter varsamt medan lager efter lager av ­tempererad choklad ­täcker dem. Tre dagar senare – efter ­dragering, kylning och glansning – är de ­färdiga. En dragé med perfekt balans mellan sött, salt och krispighet, ­skapad med en ­hantverksprecision som tagit åratal att finslipa.

 – Att dragera är verkligen ett hantverk. Det tar ungefär tre år av upplärning innan man behärskar alla steg i processen. Idag har vi en butik i anslutning till fabriken och stora fönster in till produktionen. ­Besökarna tycker att det är väldigt häftigt att se hur tillverkningen går till, berättar Roger Jonsson, ­grundare, ägare och vd för Narr Chocolate.

Var fjärde dag kommer en tankbil och levererar 24 ton belgisk kvalitetschoklad till fabriken. Väl där får chokladen cirkulera i ett 100 meter långt system med värmemantlade rör som håller chokladen i rätt ­temperatur i väntan på produktion.

Passion chililakrits, hallonlakrits, viollakrits och salt kolalakrits. Med mera!
I Gekås Ullareds sortiment hittar du Narr Chocolate i både lösvikt och fina förpackningar.

Självlärd dragémästare

Att det blev just chokladdragering som Roger valde att satsa på var något av en tillfällighet. Med en ­bakgrund inom polkagristillverkning i Gränna ­startade han upp Narr Chocolate i liten skala år 1993.

 – Jag visste ingenting om chokladdragering, så det blev mycket svinn och många vändor till soptippen under uppstarten. Men jag kom över en tysk handbok för dragémästare och lyckades lära mig på egen hand med hjälp av den, säger Roger.

Sakta men säkert kunde han utöka ­volymerna och investera i produktionen. Idag är Narr ett familjeföretag som sysselsätter både Roger, hans fru Anne-Lie och barnen Robin och Nathalie, plus ett tiotal anställda. Omsättningen har vuxit till 105 miljoner kronor per år och man producerar
8–10 ton godis om dagen. Och det är inte bara vi svenskar som älskar chokladdragerade godsaker.
Narr Chocolate har kunder i alla nordiska grann­länder, plus England, Tyskland, Slovakien, Ungern och ­Tjeckien. Men vilka produkter som är mest populära skiljer sig åt mellan länderna.

 – Svenskarna älskar lakrits, medan man längre ­söderut i Europa nästan spottar åt den smaken och ­föredrar chokladdragerade nötter och frukt, säger Roger.

Glänsande lila kulor direkt ur maskinen. Läcker lakrits dragerad med vit choklad och med smak av viol är en av kundfavoriterna på Gekås Ullared.

Storsäljare i varuhuset

Svenska folkets förkärlek för lakrits märks inte minst på Gekås Ullared där kombinationer av salt och sött i alla dess former säljer som smör. Narrs lyxiga påsar med chokladöverdragna majsbollar är förvisso en storsäljare, men i övrigt är det en strid ström av lakrits som hamnar i kundvagnarna.

 – En viktig del av resan för Narr Chocolate har varit att knyta till sig bra och stabila kunder. Att vi finns i Gekås Ullareds sortiment är verkligen jättekul. Eftersom varuhuset har så många besökare blir det en fin reklamplats för oss där folk får chansen att upptäcka våra produkter till riktigt bra priser, säger Roger.

Så funkar det!

Var fjärde dag levereras 24 ton belgisk kvalitetschoklad till Narr Chocolate i Ödeshög. Chokladen används sedan för att dragera olika kärnor, så kallade korpus, som kan ­utgöras av lakrits, nötter, frukt eller majskrisp. Kärnorna snurras i stora dragérpannor där man ­under tre timmar tillsätter choklad och kyld luft för att skapa en perfekt dragering. Även aromer, färger och fruktpulver tillsätts för att skapa de vackra pralinerna som Narr Chocolate är kända för. Hela processen från råvara till färdig pralin tar tre dagar.

Roger Jonsson har byggt upp Narr Chocolate från grunden med en stor portion engagemang och otaliga arbetstimmar. Företaget engagerar idag hela familjen: Roger själv, hans fru Anne-Lie och barnen Robin och Nathalie, vars initialer tillsammans har gett namn åt företaget.

En dag på jobbet: Mikaela fixar nya glasögon medan du shoppar

09 april 2025
Vår kundtidning

En dag på jobbet: Träffa Mikaela på Glasögonfabriken

Glasögonfabrikens pulserande verkstad ligger vägg i vägg med butikens tusentals bågar av olika kulörer och utformningar. Här fixar Mikaela Bozin och ­hennes omkring 30 kollegor sprillans nya brillor medan ­kunderna tar en shoppingtur.

Mikaela fixar nya glasögon medan du shoppar

Mellan varuhusets utgång och ­parkering ligger Gallerian, med blomsteraffär, ­smyckesbutik och kafé på nedre plan. En våning upp huserar Gekåsägda Glasögonfabriken, ett unikt koncept som saknar motstycke i Sverige och faktiskt i hela ­Europa. Här sker nämligen hela kedjan från synundersökning och utprovning av båge, till slipning av glas och ­slutligen ­leverans av färdiga glasögon, under samma tak och under loppet av bara några ­timmar.

 – Medan andra glasögonbutiker ­skickar sina bågar utomlands för att få glasen ­slipade, har vi egen verkstad och tillverkar så gott som alla våra glasögon själva, säger ­Mikaela som är arbetsledare och även ­arbetar med inköp av bågar.

 – I Glasögonfabriken har vi en ­topp­modern maskinpark och duktiga ­medarbetare.

Ena väggen i verkstaden är täckt av hyllor från golv till tak, och rymmer en mängd glas i olika styrkor. I de många ­maskinerna ­slipas glasen till rätt tjocklek, poleras, ­tvättas, ­torkas och får en antireflex­behandling. Sedan slipas de igen, för att passa bågen.

 – Antireflexbehandlingen är standard på alla våra glasögon och ingår i priset på alla tillverkade glas. Vi har också beslutat att ta samma pris för alla slipningar. Vi tycker inte man ska behöva lida för att man har ett grövre synfel, säger Mikaela.

Hos Glasögonfabriken kan kunden boka tid för synundersökning eller ta med sitt eget recept om en undersökning redan är gjord. Man kan också ta med sina gamla bågar för att sätta i nya glas. Under 2024 provades det i butiken ut 17 500 bågar och i verkstaden slipades 35 000 glas.

Titel: Arbetsledare på Glasögon­fabriken som också arbetar med inköp av bågar. Bor: ­I hus i Falkenberg, drygt 3 mil väster om Ullared, med sin man och två döttrar.
På fritiden: Är kreativt lagd och gillar sådant som är pilligt och pyssligt, som fransförlängning och att fixa bryn.

Förutom sin roll som verkstadsansvarig sköter Mikaela också alla inköp av bågar.

 – Att jobba med inköp och hålla sig ­uppdaterad om de senaste trenderna tycker jag är väldigt roligt. Men vi är också måna om att möta allas behov och har därför ett brett utbud som inkluderar alla stilar.

När Mikaela planerar inköpen är hon noga med att det ska finnas en mångfald av bågar i olika färg och form, men hon ser också till att här finns modeller för både breda och smala huvudformer och näsor.

 – Vi har också många alternativ på bågar med smal skalm för att passa bakom öron med hörapparat, säger Mikaela.

Att kunderna uppskattar Glasögonfabrikens stora utbud, snabba leverans och de låga priserna, står klart när Mikaela refererar till säljsiffrorna:
 – Vi har högsäsong och lågsäsong precis som på Gekås Ullared och strax efter jul brukar försäljningen avta lite. Men den 2 januari hade vi plötsligt en av våra bästa dagar någonsin och sålde hela 93 par ­glasögon.

Strøva: Klädd för outdoor

09 april 2025
Vår kundtidning

Klädd för outdoor: Strøva

Gör dig redo för en vår och sommar fylld av utomhusaktiviteter! Med kläder från Strøva är du ekiperad för livets alla vardagsäventyr, från långtur i skog och mark till trädgårdsfix, campingtur och cykelpendling till jobbet i säsongens alla väder.

Vad är Strøva?

Funktionell design med detaljfokus, ­material som tål de svenska ­årstidernas alla ­skiftningar och en prislapp som de flesta har råd med. Med dessa ­nyckel­ingredienser har Gekås Ullareds inköp- och marknadsteam ­skapat ­varumärket Strøva som rustar dig med kläder för vardagens alla tillfällen.

Kollektionerna, som finns för både dam, herr och barn, är uppbyggda efter lager-på-lager-principen. Vårens kollektion ger dig ett brett urval av fritidsbyxor, shorts, vindjackor och fleeceplagg. Till hösten adderas värmande dunplagg, ­fodrade regnkläder, termoset och ­funktionella accessoarer.

Du hittar kollektionen på varuhusets tre klädavdelningar, samt på fritidsavdelningen på nedre plan.

Fritidsbyxorna från ­Strøva har varit storsäljare ända sedan varumärkets lansering. Framgångsreceptet stavas bra kvalitet, bekväm stretch och riktigt bra pris. Du hittar dem i både dam- och herrmodell, och i flera olika färger.

Illustrerade print, inspirerade av djur och natur, hittar du i säsongens Strøvakollektion på både dam- och herrsidan. Lika snygga till en avslappnad vardagsoutfit som till friluftsbyxorna.

Med jacka i powerstretchfleece under vattenavvisande softshelljacka är du redo för både regn och solsken.

Barnmode för alla åldrar & stilar

27 mars 2025
Vår kundtidning

Barnmode för alla åldrar & stilar

Gekås Ullareds barnavdelning har fått en makeover och är populärare än någonsin! Som vanligt hittar du ett brett utbud av de senaste trenderna, säsongens måste-plagg och funktionella vardagskläder för både inne och ute. Men nu i en helt ny, coolare och mer avslappnad miljö.

Det märks direkt när du kliver ur hissen ­eller ­stiger av rulltrappan. Det blir liksom lite ­dämpat och harmoniskt. Antagligen beror det på det nya golvet i sober gråskala och den toppmoderna belysningen. Och den lite dovare inredningen, de coola modebilderna, den informativa ­skyltningen och de ­grönskande växterna. Och förstås alla fina kläder som hänger i prydliga färgskalor, snyggt upphängda för att verkligen synas. Allt detta ­kännetecknar varuhusets barnavdelning som fått en helt ny look som maxar modeinspirationen och skapar köplust hos både stora och små.

 – Nu är det enklare att hitta och inspireras! Du som kund får en mycket bättre ­överblick över vårt utbud, säger ­Anna-Lena ­Andersson som är driftschef för Gekås Ullareds tre ­kläd­avdelningar.

Målgrupper i fokus

Barnavdelningen är ­praktiskt ­uppdelad i tre ­storlekskategorier: ­babystorlekar 44–62 och ­68–86, mellanstorlekar 92–134 och stora ­storlekar 128–170. ­Babyavdelningen, som ­tidigare låg direkt framför ­rulltrappan, har nu fått flytta till våningsplanets ena hörn. Här är miljön ännu lite ­lugnare och mer ­harmonisk, med extra gott om plats i ­gångarna för ­gravidmagar, breda ­barnvagnar och småbarnsspring. ­Sandra Bengtsson, som är arbetsledare på ­barnavdelningen, drar handen över en matchande rad med små bodies på ­minigalgar av kartong och visar sedan en unik ­inredningsdetalj för ­babybutiken.

 – Vi har designat de här ­trähusen som ­ramar in ­olika ­stilar och ­varukategorier. Där kan kunden hitta matchande plagg, och vi kan enkelt samla ­nyheter och ­säsongsplagg, säger hon.

Babykläderna är nu placerade i ett lugnt hörn på avdelningen med gott om plats för både barnvagnar och småbarnsspring

Stilsäker matchning

Avdelningarna för de lite ­större barnen är ­mer­ ­traditionellt ­inredda, men borta är de riktigt höga hyllorna och långa ­klädställen. Istället har man valt att samla plagg och accessoarer i sektioner i butiken. Det ska vara enkelt att överblicka och ta sig fram med ­kundvagnen. Ofta har ställen tydliga ­teman som gör det lätt att hitta plagg som passar ihop inom olika stilar. Till exempel kan du träffa på en sektion med ­fantasifulla enhörningskläder som en ­pastell­älskande sexåring kan bygga en hel outfit av, eller en annan sektion med ­sköna, skejtinspirerade ­kläder. Trendiga ­accessoarer ligger precis bredvid och gör det enkelt både för dig som vet exakt vad du vill ha och för dig som söker tips och inspiration. ­Basplagg, storsäljare och måste-plagg skyltas upp extra tydligt för att vara lätta att plocka i farten.

 – Vi försöker att göra det enkelt för kunden att hitta sådant som de ofta behöver, som bra och billiga mössor, underkläder och basplagg, säger Sandra.

En annan finess är att avdelningarna överlappar varandra i storlekar, eftersom barn både växer och utvecklas i olika takt.

 – Varje målgrupp har fått en egen jeansshop som är inredd med neonljus och ­skyltar som beskriver de olika modellerna, säger ­Anna-Lena. Sandra berättar att Gekås barnjeans nu fått tydliga namn, som Alex, Ray, Sigge, Hilda och Lowa.

 – Det gör det enklare att hitta och komma ihåg sin favoritmodell.

Barnavdelningens nya koncept inkluderar bland annat inspirerande skyltpodier och en tydligare satsning på denim. Varje storleksgrupp har en egen jeansshop med skyltning som hjälper kunderna att hitta den perfekta jeansmodellen.

Hitta rätt direkt

En annan smart förändring är att tjejavdelningen, med kläder upp till storlek 170, är det första du möts av på barnavdelningen.

 – Det är för att många unga tjejer precis har börjat handla själva och vi vill att de ska hitta rätt direkt och enkelt hitta de senaste nyheterna. Deras avdelning har också fått extra många provrum eftersom vi vet att tjejerna gärna provar innan de handlar, berättar Anna-Lena.

Inom de olika storleksavdelningarna hittar du allt från strumpor och underkläder till trendiga ytterplagg som matchar outfiten. Däremot har Gekås Ullareds superpopulära ytterplagg som overaller, regn- och skalkläder fått en egen ­butiksyta med samtliga storlekar på ett och samma ställe.

 – Här handlar våra kunder ofta till flera barn samtidigt, speciellt när årstiderna växlar. Många handlar också inför att barnen ska börja på ­förskolan för första gången, och vår personal hjälper gärna till att tipsa och svara på frågor, säger Sandra.

För på Gekås Ullared finns medarbetarna alltid på plats och hjälper till med goda råd och tips, så tveka inte att fråga om storlekar och sortiment – du får alltid svar och hjälp.

Sandra tittar sig omkring bland allt det nya och berättar att barnavdelningen inte bara har blivit så mycket finare, den inbjuder också till mer shopping. En lördag under julruschen såldes 61 000 plagg från barnavdelningen, det är nästan ofattbart – 1,5 plagg per sekund!

 – Och så har det ­verkligen blivit ett lyft för alla oss som arbetar på ­avdelningen. Det är modernt, snyggt ­och ­inbjudande både för ­kunder och ­medarbetare! Jag­ ­känner mig pr­ivilegierad att få jobba här, säger hon.

Säsongens sköna utemöbler

21 mars 2025
Vår kundtidning

Säsongens sköna utemöbler

Det är framför allt teak som dominerar som träslag i säsongens utemöbler. En trend som varit på frammarsch ett tag, men som nu tar ordentlig plats bland nyheterna i Gekås Ullareds showroom på plan 2.

Trendigt med trä

– Vi har två teakserier, dels en som är helt i teak, dels en med teakdetaljer. Det gäller allt från klappstolar och bord till positionsstolar, solsängar och däckstolar, säger Stefan van Heyking, inköpare på Gekås Ullared.

Dessutom har han köpt hem ett par riktigt rejäla och unika matbord i återvunnen teak, tillverkade av virke från hus i Indonesien. Ett runt med en diameter på 150 centimeter, och ett rektangulärt på 210 x 100 centimeter. Perfekt för middagar och socialt häng med goda vänner och familj under de där ljumma sommarkvällarna som vi alla drömmer om och längtar efter.

– Borden är riktigt maffiga, och varje bord har helt unika kilningar och pluggar. Så det blir
verkligen en möbel som ingen annan har, säger han.

Teak är ett material som är naturligt fett och därför bara behöver oljas någon gång per år, eller så kan du helt enkelt låta möblerna få en naturligt silvergrå, väderbiten patina. I varuhusets showroom hittar du också utemöbler i träslaget akacia, som är såväl prisvärt som slitstarkt och snyggt med sin lite mörkare ådring. Och om du gillar trälook, men föredrar lite nättare, lättare och framför allt underhållsfria möbler, ja, då har Gekås Ullared något för dig också.

Loungegruppen Sedona i bambufolierad aluminium kommer med tvåsitssoffa, bord och två fåtöljer.

Bienvenido till Pernillas älskade Marbella

28 februari 2025
Vår kundtidning

Bienvenido till Pernillas älskade Marbella

Bienvenido betyder ­välkommen på spanska. Och det är precis så Pernilla ­Wahlgren känner sig när hon landar i sitt “ananashus”, i soliga Marbella. Här kan hon andas ut, promenera bland citron- och apelsinträd i ­trädgården och njuta av långa middagar med familj och vänner. ”Att bara mysa runt här ­hemma är det bästa jag vet!”.

Heta Marbella är en hotspot på spanska solkusten som lockar både turister och världskändisar med sina många ­klubbar och barer. Men för ­Pernilla Wahlgren är häng hemma med ­familjen i hennes lilla pärla Casa Piña värt mer än det vibrerande utelivet.


 – Jetsetlivet är inte riktigt min grej. När jag kommer hit är jag mest ­hemma och lagar middagar. Men här finns ett stort utbud av restauranger, butiker och strandklubbar som kanske framför allt uppskattas av mina äldre barn, konstaterar Pernilla och skrattar.

Familjens soliga träffpunkt

Att kunna samla barn, barnbarn, släkt och vänner var hennes målbild med huset när hon köpte det för tre år sedan. Då hette det Casa de las Estrellas, ”Stjärnornas hus”. Nu bor det visserligen en riktig sångstjärna där, men efter bara några veckor döpte hon om det till Casa Piña, ”Ananashuset”. ­Pernillas kärlek till den tropiska, söta ­frukten präglar allt från inredningen där hemma till mönster­bilden i hennes ­klädkollektion. Fast i vår blir ananasen utmanad av en ny frukt, nämligen citronen. ­T-shirten med puffärm i sommarkollektionen har både ­Marbella-tryck och gula citroner.


 – Citroner blir man glad av! Jag har massor av citron- och apelsinträd i min trädgård. Och ett grapefruktträd! Det är otroligt vackert.


Marbella har blivit Pernillas plats på jorden.


 – Det här är mitt andra hem där jag verkligen vet att jag kan andas ut och koppla av, därför betyder Marbella mycket för mig.


Att hon dessutom kan förlänga sommaren med 340 soldagar om året är en bonus.


 – Det är fantastiskt att äta middagar under bar himmel. Det kan man ju i Sverige också, men under en kortare period…

Favoriträtter, livsråd och pinsamheter på scen. Intervjun bjuder på högt och lågt med Pernilla Wahlgren!

Nytt i garderoben

Något annat, som bara finns i huset i Marbella, är ordning och reda.


– Hemma i Sverige är det kaos! Jag har alltid för många grejer och hur jag än rensar så räcker det aldrig. Men när jag kommer hit är det alltid välstädat och rent och jag har precis de kläder jag behöver, inget mer, säger Pernilla.


I garderoben hänger favoritplaggen från nya ­vår- och sommarkollektionen. Som den småblommiga omlottklänningen och “världens skönaste och stretchigaste jeans” som finns i både ljusblått och offwhite.


 – Det är inte så lätt att göra jeans, eftersom det handlar om att både få rätt passform och modell, men de här blev precis som jag ville. De är både snygga och otroligt användbara, säger Pernilla och berättar att hon gärna tar ut svängarna lite mer ­klädmässigt i Marbella.


 – Det blir ju så i ett soligt land med palmer och blått vatten. Då vill man inte bara dra på sig något svart hela tiden utan jag tycker det är kul att våga mer färg och volanger.


Och, tack vare plåtningen för den senaste ­kollektionen för Pernilla Wahlgren Design, är skogarderoben numera full av de egendesignade klackarna.


 – Jag hade inte så många skor här i Marbella förut, men efter den här plåtningen har jag kanske några fler, säger Pernilla och skrattar.


Den nya vår- och sommarkollektionen recenserar hon som “den bästa vi gjort, någonsin!”.


 – Den är så himla bra med så fina färger och härliga material. Vi har till exempel en fantastisk vårjacka i ­babyblå nyans, och det älskar ju jag, säger ­Pernilla.


Att hon får lägga in så mycket av sig själv och sin stil i varje säsong, och att Gekåskunderna gillar det, gör henne både stolt och glad.


 – Nu känns det verkligen som att de känner mig och min stil. Det är otroligt kul, såklart!

På tå till party, picknick och promenad

28 februari 2025
Vår kundtidning

På tå till party, picknick och promenad

I Pernillas femte skokollektion finns allt från mjuka pastell till starka färger och en klack för varje tillfälle. Som de eleganta slingbacksen i vitt och svart eller leopard. ”Det är en superchic liten ­Chanel-flirt som är väldigt kul!”.

Att välja sina favoriter bland säsongens alla klackar, sneakers och sandaler är naturligtvis en omöjlighet. Speciellt för en skofantast som Pernilla.


 – Alla våra skor är ju i så bra modeller och av så fin kvalitet!


Här finns klassiker, som ­sköna sneakers i skinn- och mockaimitation, antingen i mjuka pasteller eller starka färger med knallgula skosnören.


 – De är otroligt fina! Jag gav faktiskt alla mina tärnor varsitt par i present när jag gifte mig. Vi har också gjort dem i svart och beige, så att det finns något för alla. Både den som vill ha mer naturnära färger och den som vill vara färgsprakande, säger Pernilla.

Till vårens och sommarens alla promenader ­rekommenderar hon sina sneakers.


 – Gympaskorna är jättesköna! De väger ingenting utan är lätta och snabba att ta på.


För picknick i det fria väljer Pernilla sandaler.


 – De är fotvänliga och lätta att bara gå i och ur. I år har vi ett par som är rottinginspirerade och matchar strandväskan, de är väldigt naturliga och fina. Alla mina sandaler har en liten upphöjning, så att man kommer upp en bit från marken.


Till party är kilklacksskorna ett säkert kort.


 – De har jag både till vardags och party, det är en fantastiskt bra festsko. Vill man skoja till det ännu mer har vi en ny modell, en snygg slingback, som jag kallar “Chanelskon”. Dessutom har vi lackskorna som är eleganta med lagom klack, säger Pernilla.


Är du sugen på att testa någon av Pernillas ­nyheter hittar du som vanligt säsongens alla skor på varuhusets skoavdelning på plan 2.

Fotboll i fokus – Glenn Strömberg

25 februari 2025
Vår kundtidning

Fotboll i fokus med Glenn Strömberg

Välkommen till ännu en säsong av snygga och stilsäkra plagg från Glenn Strömbergs herrkollektion för Gekås Ullared. Inför lanseringen tog vi tillfället i akt att prata fashion och fotboll med Glenn – och hur lagarbete formar båda hans favoritbranscher.

Det är numera enkelt för Glenn Strömberg att sammanfatta sin klädkollektion för Gekås Ullared.


– Allt sitter perfekt.


Det är elfte gången Glenn sätter sin prägel på en herrkollektion som verkligen går hem hos kunderna, och anledningen till framgången är ett vältrimmat samarbete mellan Glenn själv och teamet på Gekås Ullared.


– Jag vet exakt hur jag vill ha det, och vid det här laget har vi jobbat så länge ihop att alla känner direkt vad som funkar. Alltså vad jag gillar och vill stå för och vad Gekås kunder vill ha, säger han och beskriver känslan när han får se kläderna gå från idéstadiet till färdiga plagg.


Vårens och sommarens plagg är en fortsättning på de tidigare kollektionerna vad gäller stilen, stuket och kvaliteten. Ett Glenn Strömberg-plagg ska kännas igen. Men naturligtvis finns det gott om spännande nyheter och uppdateringar att spana in. Glenn Strömberg gillar det användbara, kläder som funkar i många sammanhang och alltid är rätt. Hans egen signaturfärg är blå, gärna ljusblå, och det finns förstås med i kollektionen, som också bjuder på bland annat en somrig kakigrön nyans och en dov ljusröd färg i olika mönster och färger.


– Vi har jobbat mycket med randigt och också skalat ned på detaljer. Det ska inte vara för mycket tjafs och klafs, utan snyggt och lättburet, säger han.

Glenn Strömbergs modellkompis denna säsong är ingen mindre än före detta stavhoppsstjärnan Alhaji Jeng. ”Han har ju en rätt flashig stil själv, men blev verkligen positivt överraskad av mina kläder och gillade dem jättemycket”, säger Glenn om fotograferingen.

Fotboll i fokus

År 2025 blir som vanligt ett år med mycket fotboll för Glenn Strömberg. Han har framför allt ögonen på engelska Premier League som han kommenterar för Viaplay, liksom Champions League. Själv blev Glenn Strömberg utlandsproffs 1983 då han följde efter den legendariske tränaren Sven-Göran ”Svennis” Eriksson till Benfica i Portugal för att därefter gå vidare till Italien. Han har utan tvekan bidragit till att skapa den positiva bilden av svenska spelare utomlands och banat väg för nya talanger.

Det är 35 år sedan Glenn Strömberg spelade sin sista blågula match efter 52 landskamper. På sin tid känd både som en respektingivande mittfältare och för sin storlek – 190 centimeter
– och långa, blonda hår.


– Svenska spelare har ett gott rykte ute i världen, det har vi alltid haft. De anses vara välutbildade fotbollsspelare och väluppfostrade personer utan divalater. De är kanske inte de största stjärnorna men de jobbar hårt och gör ett gediget och pålitligt arbete. Dessutom är de svenska proffsen i jämförelse väldigt prisvärda; klubbarna får mycket för pengarna helt enkelt, förklarar han.

Några av de utlandsspelande svenskarna som han särskilt håller ögonen på i Premier League är Dejan Kulusevski och Lucas Bergvall i Tottenham samt Alexander Isak i Newcastle.


– Får Isak bara vara frisk och hel gör han ju mål överallt och hela tiden. Han är en talang som vågar sig på att göra svåra saker som bara de riktigt stora gör.


Den starkaste lysande stjärnan tycker han är Dejan Kulusevski.


– Det ansvar han fått av att vara kapten i landslaget har gett honom självförtroende och lite bredare bas att stå på, och det ser man nu i klubblaget.


I samma lag ser Glenn också ett namn för framtiden, både i engelska ligan och det svenska landslaget.


– Det är extra roligt att följa Lucas Bergvall eftersom han är så ung, och nu tar han mer och mer plats.

Från Glenns långa fotbollskarriär finns många anekdoter. Som när han mött, och aldrig förlorat mot, legendaren Maradona.

Självförtroendeboost

Glenn fortsätter att resonera kring hur mycket spelet i utländska ligor gör för självförtroendet och jämför med sig själv. Att allt det han lärde sig i mötet med spelare som Maradona, Platini och Zico blev till erfarenheter och kunskaper som han tog med hem till landslaget. Och att bara få dela träningsplan och omklädningsrum med spelare man beundrat får en att växa.


– När jag blev erbjuden att spela i Benfica tänkte jag först att det skulle vara alldeles för stort för mig. Men efter ett tag insåg jag att oj fan, jag kan vara med och spela med de stora. Jag hör hemma här. Sedan blev jag till och med kapten i ett lag i italienska serie A – det är jag otroligt stolt över.

”T-shirtarna i Glenn Strömberg Collection blir alltid storsäljare. Särskilt populära är det till våren och sommaren.”

Lagharmoni

Glenn Strömbergs italienska lag, ja, det både var och är Atalanta. Där spelade han i åtta år fram till att han lade sin karriär som aktiv fotbollsspelare på hyllan 1990. Eftersom han fortfarande bor i Bergamo är det hans hemmalag, och denna säsong märks det tydligt i stan att Atalanta gör en av sina bästa säsonger någonsin. När vi talas vid skördar laget både stora framgångar både i Champions League och italienska ligan och har en lång rad matcher utan förlust bakom sig.


– Hela stan kokar och hyllar tränaren Gasperini som skapat harmoni i laget. Han har känsla för att hitta och investera i spelare som inte riktigt levt upp till förväntningarna i sina klubbar, men när de kommer till Atalanta blommar de ut. På min tid var Atalanta mer av ett provinslag som emellanåt skrällde ordentligt och för det mesta var femma–sexa i serien. Nu är det ett av de bästa. Det är nästan så att det inte går att förstå. Invånarna går omkring med bred bringa och stora leenden – det är fantastiskt att se.

Glenn Strömbergs nya kollektion för Gekås Ullared består av lättburna kläder av hög kvalitet. ”Det här är vad jag gillar, och jag är nöjdare än någonsin.”

Spännande kvalhöst

Åter till svensk fotboll. Herrlandslaget spelar kval i höst och förväntningarna är stora efter att lottningen gett gruppmotståndet Luxemburg, Slovenien, Kosovo och Schweiz. Glenn Strömberg återkommer till fördelarna med att Sverige har många spelare i andra ligor och räknar med att när de spelar för Sverige kommer dessa erfarenheter väl till pass.


– Och med ny förbundskapten och ett nytt sätt att spela på lär det bli spännande matcher. Det viktiga nu är att vi står för vårt sätt spela och att Thomassen skapar en lag som är bättre som lag som individer, om du förstår vad jag menar?


Glenn Strömberg tillägger att just denna ”laget före jaget”-inställning var det som gjorde att hans IFK Göteborg skrällvann UEFA-cupen 1982. Och att den förhoppningsvis kan bidra till svenska skrällar även i VM så småningom och att allt sitter perfekt även på fotbollsplanen.


– Jag vet många spelare som har bättre teknik och bollbehandling än de svenska spelarna och därför inte är särskilt rädda för att möta oss. Men Sverige är ett lag som jobbar med hjärtat, hjärnan och lungorna, med kraft, löpvillighet och hunger. Att ta sig förbi 11 sådana spelare, som vet hur man håller ihop ett lag, det är inte särskilt lätt.

I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård

13 november 2024
Vår kundtidning

I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård

Wapnö är en gård med anor ända tillbaka till 1300-talet. Idag bedriver man ett modernt jordbruk på plats med eget mejeri och bryggeri, spannmålsproduktion, gårdsbutik, ­restaurang och ett litet gårdshotell. Allt i ett ­hållbart kretslopp som tar hänsyn till djur och natur.

Vapnödalen är belägen på den ­halländska landsbygden, strax ­utanför Halmstad. Den sträcker sig längs Nyårsåsen över slätten mot ­höjderna vid Galgberget. Norrut tar dalen slut vid samhället Holm och söderut finns havet som för 10 000 år sedan sköljde sina vågor över dalen. Platsen vilar med andra ord på gammal sjöbotten som under årens lopp förvandlats till bördig odlingsmark. Och tack vare ett stort utdikningsprojekt i ­dalen, som sysselsatte mängder av människor under 1800-talet, kunde ­ytterligare mark torrläggas och bidra till ideala förhållanden för odling och djurhållning. I ­centrum för detta bördiga landskap står Wapnö gård, eller slott som det faktiskt är tack vare ­vallgraven som en gång omringade byggnaden.

– Det har bedrivits jordbruk och även mjölk­produktion på gården i alla tider. Men i början av 1990-talet ­tillträdde vår nuvarande vd Lennart E Bengtsson som, efter några år på Wapnö, såg potentialen att ­behålla mjölken vi producerar och förädla den själva. Så 1998 startade vårt gårdsmejeri, vilket blev ­startskottet för Wapnö som livsmedelsproducent med eget ­varumärke, berättar Paulina Stenman, kvalitets- och ­kommunikationsansvarig på Wapnö.

På BB-avdelningen föder korna sina kalvar på mjuk och ren halmbädd. Hit kan gårdens besökare komma och se hur djuren har det.

Gårdens eget kretslopp

Under åren har ett modernt lantbruk vuxit fram och sysselsätter idag 75 personer i verksamhetens olika delar. Och delarna är flera! Wapnö har mejeri och bryggeri på gården, ekologisk spannmålsodling med grödor som mals till mjöl lokalt och eget nötkött. Gårdens djur är frigående året runt och betar på marker runt omkring under sommarhalvåret.

– Vi har totalt 3 000 hektar mark som vi brukar varav spannmålsodling upptar 1 500 hektar och resterande används som betesmark och för ­vallodling, ­vilket ­försörjer gårdens kor med foder. Marknadsområdet för Wapnös ­produkter sträcker sig från Malmö i söder till ­Stenungsund i norr och till de västra delarna av ­Småland, samt Stockholm, säger Paulina.

Och att Wapnö bedriver just dessa ­utvalda ­verksamheter är ingen slump. De har nämligen utvecklat ett unikt ­kretslopp som går under den egna märkningen ­”Härproducerat”. Varje produktionskedja är en viktig del av det större kretsloppet där syftet är att varje del ska bidra till nästa, och att gården ska ta vara på och förädla allt den producerar. Gårdens kor äter foder från marken man odlar, deras mjölk blir till livsmedel av alla de slag och deras gödsel tas tillvara och omvandlas till ny energi i Wapnös egen biogasanläggning. I anläggningen ­produceras också högvärdig växtnäring som hjälper både åkrar och växthus att ge rikliga skördar.

– Biogasen är en väldigt viktig del av Wapnös ­klimatkompensation. Tack vare den kan vi leverera mjölk som har 70 procent lägre växthusgasutsläpp jämfört med en genomsnittlig, svensk mjölkgård. Dessutom har vi inga transporter mellan gård och mejeri. Mjölken rinner direkt från mjölkningskarusellen och in till mejeriet. Det är en sträcka på 30 meter ungefär, berättar Paulina.

Besöksmål för familjen

På Wapnö finns 3 500 kor, varav 1 200 är ­mjölkande. Tillsammans producerar de 25 000–30 000 liter mjölk per dygn som förädlas och blir till drygt 50 olika ­mejeri­produkter. Från mjölk, grädde, kvarg och gräddfil till smör, ost och kärnmjölk.

– Vi har en gårdsbutik som säljer många av de ­egenproducerade ­produkterna. Du kan köpa kött från våra egna djur över disk, sedan har vi ­Wapnömjölet, ­drycker från bryggeriet och ett stort urval ­mejeriprodukter. Och butiken har förstås många andra lokala livsmedel i sortimentet också, berättar Paulina.

Unikt för Wapnö är att alla är ­välkomna att besöka ­gården och titta runt på egen hand. Via visningsfönster kan besökarna titta in till korna och kalvarna på den så kallade BB-avdelningen, se mejeriet och ­mjölkningskarusellen.

– Vi värnar om att vara en öppen gård som alla kan besöka och där människor kan se på nära håll var maten kommer ifrån, säger Paulina.

I Gekås mejerikyl

Wapnö levererar idag ett urval ­mejeriprodukter till Gekås Ullared. ­Sortimentet varierar efter säsong och ­besökarna kan hitta allt från grädde och gräddfil till yoghurt i olika smaker, både klassisk och laktosfri, på varuhusets ­livsmedelsavdelning.

– Att Wapnös produkter finns i Gekås ­sortiment är både roligt och värdefullt för oss. Där når vi ut både till kunder som redan känner till oss och till nya ­konsumenter från hela Sverige. Det är en bred publik som får chans att upptäcka både vårt utbud och vår ­filosofi kring ­hållbarhet och kretslopp i produktionen, säger ­Paulina.

Paulina Stenman, kvalitets- och kommunikationsansvarig på Wapnö, rekommenderar alla att besöka gården och se verksamheten på nära håll.