Vår verksamhet

Gekås Ullared är ett varuhus och en turistdestination som under högsäsong sysselsätter drygt 2 000 medarbetare i varuhuset, restaurangerna och boendeanläggningen. Tillsammans är vi ett stort arbetslag som alla strävar mot samma mål – att överträffa kundens förväntan och skapa världens bästa shoppingupplevelse.

Utöver alla driftsmedarbetare har Gekås Ullared ett antal avdelningar som jobbar stabsövergripande och på olika sätt servar företagets verksamheter. Till dessa räknas it-avdelningen, personalavdelningen, marknadsavdelningen, ekonomiavdelningen och även inköpsavdelningen. Hit räknas också verksamheterna för lager och logistik, bygg och anläggning samt drift och underhåll.

Varuhuset

I mars 1963 slog Göran Karlsson upp portarna till Firma Ge-kås Manufaktur. Från en liten källarbutik med partihandel har Gekås Ullared vuxit till en destination som förenar shoppingupplevelsen med övernattning, restauranger, evenemang och aktiviteter för hela familjen. Varuhuset är motorn i verksamheter och erbjuder idag 150 000 unika artiklar. För att kunderna ska mötas av välfyllda hyllor och attraktiva produkter krävs en stor organisation där bland annat inköp, logistik, butiksdrift och kundservice samverkar på bästa sätt.

Varuhusets organisation

Avdelningarna för inköp, logistik och varuhusdrift ansvarar för att produkter köps in, transporteras och kommer ut på hyllorna i varuhuset. Gekås Ullareds inköpsavdelningen gör alla inköp via agenter och importörer, samt via direktkontakt med leverantörer. Inköpsorganisationen är indelad i tre sortimentsområden: konfektion, special och dagligvaror. Respektive område har en chef med titeln sortimentsansvarig. På inköpsavdelningen arbetar 25 inköpare och ett tjugotal inköpsassistenter. Verksamheten i varuhuset är indelad i fyra grupper: konfektion, special, dagligvaror och kundservice. På kundserviceavdelningen arbetar cirka 320 personer med arbetsuppgifter som kassa, kundtjänst, varubyte och reception.

Gekåsbyn & Hotellet

När Gekås Ullared förvärvade Ullareds campingplats 2001 lades stort fokus på att bygga ut och modernisera anläggningen. Man såg en ökad efterfrågan på shoppingnära boende och en unik möjlighet att kunna ge kunderna en bra upplevelse även efter att de lämnat varuhuset. Idag har Gekåsbyn vuxit till en fyrstjärnig anläggning som är en av Sveriges populäraste campingar. Gekås Ullared erbjuder ett brett utbud av övernattningsalternativ med allt från camping, stugby, och ställplats till hotell och motell. Vi utvecklar ständigt utbudet för att möta efterfrågan och tillgodose vår breda målgrupp av shoppinggäster.

Boendeanläggningens organisation

Under högsäsong arbetar 150 medarbetare med att serva våra övernattande gäster runt om i destinationen. Kontor med driftsorganisation, administration och bokningsavdelning ligger mitt i Gekåsbyn. Hotellet med sina 264 rum, två restauranger, reception och konferensmöjligheter är vårt mest shoppingnära boende med endast 250 meter till varuhuset.

Restauranger

Genomsnittstiden för en shoppingrunda ligger på cirka fem timmar. Då kan både törst och hunger sätta käppar i hjulet för shoppingupplevelsen. Hösten 2010 öppnade Kaffebaren på plan 3 vilket var startskottet för Gekås Ullareds restaurangverksamhet i varuhuset. Idag driver Gekås Ullared hela nio restauranger i och utanför varuhuset och utbudet utvecklas ständigt för att möta våra besökares efterfrågan.

Restaurangernas organisation

Under högsäsongsperioderna arbetar 320 medarbetare med att servera våra besökare allt från från hotellfrukost, fika och lättare lunchrätter till burgare, middagsbuffé och modern husmanskost.