Hållbarhet på Gekås
Gekås vill bidra till en hållbar utveckling. För att integrera hållbarhet i affärsverksamheten krävs det att ansvar tas i hela värdekedjan, från produktidé till försäljning och återvinning. Affärsverksamheten ska bedrivas på ett sätt som upprätthåller Gekås värderingar, visar respekt för människor, samhälle och miljö.
Gekås hållbarhetspolicy ger vägledning till hur hållbarhetsarbetet ska bedrivas på Gekås. Hållbarhetsarbetet ska ha en tydlig koppling till affärsverksamheten.
Definition av hållbarhet
För Gekås innebär hållbarhetsarbetet både ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
Ekonomisk hållbarhet
För Gekås är det en grundläggande princip att bedriva en ansvarsfull verksamhet med en sund och balanserad ekonomi.
Gekås produkter/service ska bidra till en enklare och bättre vardag för Gekås kunder. Med hållbarhet som en integrerad del i utvecklingsprocessen kan Gekås skapa bättre produkter/service för en mer hållbar framtid.
Social hållbarhet
Gekås ska arbeta aktivt med social hållbarhet som inkluderar ansvar för mänskliga rättigheter och arbetsmiljö både inom den egna verksamheten och i produktionsledet. Gekås ska aktivt motverka förekomsten av korruption.
Gekås ska vara en god samhällsaktör. Gekås ska vara med och skapa hållbara förändringar i vår omvärld, bland annat genom att arbeta aktivt med social sponsring och olika samarbeten där hållbarhet är i fokus.
Miljömässig hållbarhet
Gekås arbetar för att våra affärspartners ska minska sin negativa påverkan på miljön i sin verksamhet, sina produkter och tjänster genom en proaktiv strategi och ett ansvarsfullt agerande.
Gekås tar ansvar för företagets närmiljö genom att välja bättre alternativ för den energiförbrukning företaget har vid samtliga anläggningar och väljer mer hållbara alternativ vid renoveringar och nybyggnationer.
Gekås ska arbeta för en cirkulär process för företagets produkter/service för att därmed skapa en hållbar utveckling.
Gekås ska ge kunden möjlighet att göra hållbara val.