Nyheter

28 februari 2025

Bienvenido till Pernillas älskade Marbella

Bienvenido till Pernillas älskade Marbella Bienvenido betyder ­välkommen på spanska. Och det är precis så Pernilla ­Wahlgren känner sig när hon landar i sitt “ananashus”, i soliga Marbella. Här kan hon andas ut, promenera bland citron- och apelsinträd i ­trädgården och njuta av långa middagar med familj och vänner. ”Att bara mysa runt här ­hemma är det bästa jag vet!”. Heta Marbella är en hotspot på spanska solkusten som lockar både turister och världskändisar med sina många ­klubbar och barer. Men för ­Pernilla Wahlgren är häng hemma med ­familjen i hennes lilla pärla Casa Piña värt mer än det vibrerande utelivet.  – Jetsetlivet är inte riktigt min grej. När jag kommer hit är jag mest ­hemma och lagar middagar. Men här finns ett stort utbud av restauranger, butiker och strandklubbar som kanske framför allt uppskattas av mina äldre barn, konstaterar Pernilla och skrattar. Familjens soliga träffpunkt Att kunna samla barn, barnbarn, släkt och vänner var hennes målbild med huset när hon köpte det för tre år sedan. Då hette det Casa de las Estrellas, ”Stjärnornas hus”. Nu bor det visserligen en riktig sångstjärna där, men efter bara några veckor döpte hon om det till Casa Piña, ”Ananashuset”. ­Pernillas kärlek till den tropiska, söta ­frukten präglar allt från inredningen där hemma till mönster­bilden i hennes ­klädkollektion. Fast i vår blir ananasen utmanad av en ny frukt, nämligen citronen. ­T-shirten med puffärm i sommarkollektionen har både ­Marbella-tryck och gula citroner.  – Citroner blir man glad av! Jag har massor av citron- och apelsinträd i min trädgård. Och ett grapefruktträd! Det är otroligt vackert. Marbella har blivit Pernillas plats på jorden.  – Det här är mitt andra hem där jag verkligen vet att jag kan andas ut och koppla av, därför betyder Marbella mycket för mig. Att hon dessutom kan förlänga sommaren med 340 soldagar om året är en bonus.  – Det är fantastiskt att äta middagar under bar himmel. Det kan man ju i Sverige också, men under en kortare period… Favoriträtter, livsråd och pinsamheter på scen. Intervjun bjuder på högt och lågt med Pernilla Wahlgren! Nytt i garderoben Något annat, som bara finns i huset i Marbella, är ordning och reda. – Hemma i Sverige är det kaos! Jag har alltid för många grejer och hur jag än rensar så räcker det aldrig. Men när jag kommer hit är det alltid välstädat och rent och jag har precis de kläder jag behöver, inget mer, säger Pernilla. I garderoben hänger favoritplaggen från nya ­vår- och sommarkollektionen. Som den småblommiga omlottklänningen och “världens skönaste och stretchigaste jeans” som finns i både ljusblått och offwhite.  – Det är inte så lätt att göra jeans, eftersom det handlar om att både få rätt passform och modell, men de här blev precis som jag ville. De är både snygga och otroligt användbara, säger Pernilla och berättar att hon gärna tar ut svängarna lite mer ­klädmässigt i Marbella.  – Det blir ju så i ett soligt land med palmer och blått vatten. Då vill man inte bara dra på sig något svart hela tiden utan jag tycker det är kul att våga mer färg och volanger. Och, tack vare plåtningen för den senaste ­kollektionen för Pernilla Wahlgren Design, är skogarderoben numera full av de egendesignade klackarna.  – Jag hade inte så många skor här i Marbella förut, men efter den här plåtningen har jag kanske några fler, säger Pernilla och skrattar. Den nya vår- och sommarkollektionen recenserar hon som “den bästa vi gjort, någonsin!”.  – Den är så himla bra med så fina färger och härliga material. Vi har till exempel en fantastisk vårjacka i ­babyblå nyans, och det älskar ju jag, säger ­Pernilla. Att hon får lägga in så mycket av sig själv och sin stil i varje säsong, och att Gekåskunderna gillar det, gör henne både stolt och glad.  – Nu känns det verkligen som att de känner mig och min stil. Det är otroligt kul, såklart! ss25 Pernilla Wahlgren Design Se kollektion ss25 Pernilla Wahlgren Design Skor Se kollektion intervju På tå till party, picknick och promenad Läs intervju
28 februari 2025

På tå till party, picknick och promenad

På tå till party, picknick och promenad I Pernillas femte skokollektion finns allt från mjuka pastell till starka färger och en klack för varje tillfälle. Som de eleganta slingbacksen i vitt och svart eller leopard. ”Det är en superchic liten ­Chanel-flirt som är väldigt kul!”. Att välja sina favoriter bland säsongens alla klackar, sneakers och sandaler är naturligtvis en omöjlighet. Speciellt för en skofantast som Pernilla.  – Alla våra skor är ju i så bra modeller och av så fin kvalitet! Här finns klassiker, som ­sköna sneakers i skinn- och mockaimitation, antingen i mjuka pasteller eller starka färger med knallgula skosnören.  – De är otroligt fina! Jag gav faktiskt alla mina tärnor varsitt par i present när jag gifte mig. Vi har också gjort dem i svart och beige, så att det finns något för alla. Både den som vill ha mer naturnära färger och den som vill vara färgsprakande, säger Pernilla. Till vårens och sommarens alla promenader ­rekommenderar hon sina sneakers.  – Gympaskorna är jättesköna! De väger ingenting utan är lätta och snabba att ta på. För picknick i det fria väljer Pernilla sandaler.  – De är fotvänliga och lätta att bara gå i och ur. I år har vi ett par som är rottinginspirerade och matchar strandväskan, de är väldigt naturliga och fina. Alla mina sandaler har en liten upphöjning, så att man kommer upp en bit från marken. Till party är kilklacksskorna ett säkert kort.  – De har jag både till vardags och party, det är en fantastiskt bra festsko. Vill man skoja till det ännu mer har vi en ny modell, en snygg slingback, som jag kallar “Chanelskon”. Dessutom har vi lackskorna som är eleganta med lagom klack, säger Pernilla. Är du sugen på att testa någon av Pernillas ­nyheter hittar du som vanligt säsongens alla skor på varuhusets skoavdelning på plan 2. ss25 Pernilla Wahlgren Design Se kollektion ss25 Pernilla Wahlgren Design Skor Se kollektion intervju Bienvenido till Pernillas älskade Marbella Läs intervju
25 februari 2025

Fotboll i fokus – Glenn Strömberg

Fotboll i fokus GLENN STRÖMBERG Välkommen till ännu en säsong av snygga och stilsäkra plagg från Glenn Strömbergs herrkollektion för Gekås Ullared. Inför lanseringen tog vi tillfället i akt att prata fashion och fotboll med Glenn – och hur lagarbete formar båda hans favoritbranscher. Det är numera enkelt för Glenn Strömberg att sammanfatta sin klädkollektion för Gekås Ullared. – Allt sitter perfekt. Det är elfte gången Glenn sätter sin prägel på en herrkollektion som verkligen går hem hos kunderna, och anledningen till framgången är ett vältrimmat samarbete mellan Glenn själv och teamet på Gekås Ullared. – Jag vet exakt hur jag vill ha det, och vid det här laget har vi jobbat så länge ihop att alla känner direkt vad som funkar. Alltså vad jag gillar och vill stå för och vad Gekås kunder vill ha, säger han och beskriver känslan när han får se kläderna gå från idéstadiet till färdiga plagg. Vårens och sommarens plagg är en fortsättning på de tidigare kollektionerna vad gäller stilen, stuket och kvaliteten. Ett Glenn Strömberg-plagg ska kännas igen. Men naturligtvis finns det gott om spännande nyheter och uppdateringar att spana in. Glenn Strömberg gillar det användbara, kläder som funkar i många sammanhang och alltid är rätt. Hans egen signaturfärg är blå, gärna ljusblå, och det finns förstås med i kollektionen, som också bjuder på bland annat en somrig kakigrön nyans och en dov ljusröd färg i olika mönster och färger. – Vi har jobbat mycket med randigt och också skalat ned på detaljer. Det ska inte vara för mycket tjafs och klafs, utan snyggt och lättburet, säger han. Fotboll i fokus År 2025 blir som vanligt ett år med mycket fotboll för Glenn Strömberg. Han har framför allt ögonen på engelska Premier League som han kommenterar för Viaplay, liksom Champions League. Själv blev Glenn Strömberg utlandsproffs 1983 då han följde efter den legendariske tränaren Sven-Göran ”Svennis” Eriksson till Benfica i Portugal för att därefter gå vidare till Italien. Han har utan tvekan bidragit till att skapa den positiva bilden av svenska spelare utomlands och banat väg för nya talanger. Det är 35 år sedan Glenn Strömberg spelade sin sista blågula match efter 52 landskamper. På sin tid känd både som en respektingivande mittfältare och för sin storlek – 190 centimeter– och långa, blonda hår. – Svenska spelare har ett gott rykte ute i världen, det har vi alltid haft. De anses vara välutbildade fotbollsspelare och väluppfostrade personer utan divalater. De är kanske inte de största stjärnorna men de jobbar hårt och gör ett gediget och pålitligt arbete. Dessutom är de svenska proffsen i jämförelse väldigt prisvärda; klubbarna får mycket för pengarna helt enkelt, förklarar han.Några av de utlandsspelande svenskarna som han särskilt håller ögonen på i Premier League är Dejan Kulusevski och Lucas Bergvall i Tottenham samt Alexander Isak i Newcastle. – Får Isak bara vara frisk och hel gör han ju mål överallt och hela tiden. Han är en talang som vågar sig på att göra svåra saker som bara de riktigt stora gör. Den starkaste lysande stjärnan tycker han är Dejan Kulusevski. – Det ansvar han fått av att vara kapten i landslaget har gett honom självförtroende och lite bredare bas att stå på, och det ser man nu i klubblaget. I samma lag ser Glenn också ett namn för framtiden, både i engelska ligan och det svenska landslaget. – Det är extra roligt att följa Lucas Bergvall eftersom han är så ung, och nu tar han mer och mer plats. Från Glenns långa fotbollskarriär finns många anekdoter. Som när han mött, och aldrig förlorat mot, legendaren Maradona. Självförtroendeboost Glenn fortsätter att resonera kring hur mycket spelet i utländska ligor gör för självförtroendet och jämför med sig själv. Att allt det han lärde sig i mötet med spelare som Maradona, Platini och Zico blev till erfarenheter och kunskaper som han tog med hem till landslaget. Och att bara få dela träningsplan och omklädningsrum med spelare man beundrat får en att växa. – När jag blev erbjuden att spela i Benfica tänkte jag först att det skulle vara alldeles för stort för mig. Men efter ett tag insåg jag att oj fan, jag kan vara med och spela med de stora. Jag hör hemma här. Sedan blev jag till och med kapten i ett lag i italienska serie A – det är jag otroligt stolt över. ”T-shirtarna i Glenn Strömberg Collection blir alltid storsäljare. Särskilt populära är det till våren och sommaren.” Lagharmoni Glenn Strömbergs italienska lag, ja, det både var och är Atalanta. Där spelade han i åtta år fram till att han lade sin karriär som aktiv fotbollsspelare på hyllan 1990. Eftersom han fortfarande bor i Bergamo är det hans hemmalag, och denna säsong märks det tydligt i stan att Atalanta gör en av sina bästa säsonger någonsin. När vi talas vid skördar laget både stora framgångar både i Champions League och italienska ligan och har en lång rad matcher utan förlust bakom sig. – Hela stan kokar och hyllar tränaren Gasperini som skapat harmoni i laget. Han har känsla för att hitta och investera i spelare som inte riktigt levt upp till förväntningarna i sina klubbar, men när de kommer till Atalanta blommar de ut. På min tid var Atalanta mer av ett provinslag som emellanåt skrällde ordentligt och för det mesta var femma–sexa i serien. Nu är det ett av de bästa. Det är nästan så att det inte går att förstå. Invånarna går omkring med bred bringa och stora leenden – det är fantastiskt att se. Spännande kvalhöst Åter till svensk fotboll. Herrlandslaget spelar kval i höst och förväntningarna är stora efter att lottningen gett gruppmotståndet Luxemburg, Slovenien, Kosovo och Schweiz. Glenn Strömberg återkommer till fördelarna med att Sverige har många spelare i andra ligor och räknar med att när de spelar för Sverige kommer dessa erfarenheter väl till pass. – Och med ny förbundskapten och ett nytt sätt att spela på lär det bli spännande matcher. Det viktiga nu är att vi står för vårt sätt spela och att Thomassen skapar en lag som är bättre som lag som individer, om du förstår vad jag menar? Glenn Strömberg tillägger att just denna ”laget före jaget”-inställning var det som gjorde att hans IFK Göteborg skrällvann UEFA-cupen 1982. Och att den förhoppningsvis kan bidra till svenska skrällar även i VM så småningom och att allt sitter perfekt även på fotbollsplanen. – Jag vet många spelare som har bättre teknik och bollbehandling än de svenska spelarna och därför inte är särskilt rädda för att möta oss. Men Sverige är ett lag som jobbar med hjärtat, hjärnan och lungorna, med kraft, löpvillighet och hunger. Att ta sig förbi 11 sådana spelare, som vet hur man håller ihop ett lag, det är inte särskilt lätt. vår/sommar Glenn Strömberg Collection Se kollektion 17 april Glenn besöker varuhuset Läs mer
11 december 2024

Produktinformation – Stickad barntröja storlek 92-134

Produktinformation - Stickad barntröja storlek 92-134 Vi har upptäckt att en av våra stickade barntröjor (artikel 124144-2) kan ha ett kvalitetsproblem som innebär att tröjan riskerar att repa upp sig i halsringningen eller nederkanten. Ersättning Vi beklagar eventuella besvär detta kan orsaka och tackar för din förståelse och ditt samarbete.Tröjan har sålts under perioden: 2024-11-07 – 2024-12-05. Om du märker av detta problem på din tröja ber vi dig att kontakta vår kundtjänst. Vi kommer att hjälpa dig med ersättning eller retur. Kontakta Kundtjänst Produktinformation om stickad barntröja stl. 92-134
04 december 2024

Gekås Ullared delar ut presentkort till alla som tar bussen

Gekås Ullared delar ut presentkort till alla som tar bussen Gekås Ullared inleder ett unikt samarbete med Hallandstrafiken för att locka fler julklappsshoppare att ta bussen till varuhuset. Från 9 december till 23 december får alla som åker med Hallandstrafikens bussar till Ullared ett presentkort värt 100 kr att shoppa för på Gekås. Att uppmuntra till mer kollektivt resande och ge fler möjlighet att julshoppa till absolut lägsta pris är målet när Gekås Ullared nu inleder ett unikt samarbete med Hallandstrafiken.– Vi vill helt enkelt ge fler möjlighet att besöka varuhuset! Att handla allt du behöver på ett och samma ställe är hållbart. Tar du dessutom bussen och åker tillsammans med andra så blir det ännu bättre, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.Samarbetet med Hallandstrafiken pågår under perioden 9–23 december. Då belönas alla som reser med Hallandstrafikens bussar med ett presentkort värt 100 kr att shoppa för i varuhuset. Presentkortet hämtas ut i Gekås kundtjänst/varubyte mot uppvisande av giltig biljett. – På Gekås shoppar du julklappar, och annat som familjen behöver, under ett tak och till oslagbart låga priser. Det ger tid och pengar över till annat! Andra halvan av december är dessutom en lite lugnare period i varuhuset. Jag hoppas att massor av hallänningar tar chansen att åka buss till Ullared så gott som gratis, säger Patrik Levin.Även Hallandstrafikens förvaltningschef Andreas Almquist ser positivt på samarbetet.– Gekås Ullared har sedan en tid tillbaka varit företagskund hos oss på Hallandstrafiken, därför känns det extra bra att gå in i det här samarbetet som uppmuntrar även deras besökare att åka buss till varuhuset, säger Andreas Almquist.Läs mer här >>
03 december 2024

Produktinformation Ulltröja från Ströva

Produktinformation Ulltröja från Ströva Felmarkering av tvättråd Vi har uppmärksammat att våra Ulltröjor av märket Ströva (artikel 7914274 och 7814274) har blivit märkta med fel tvättråd. Tröjorna ska tvättas enligt följande anvisning: Korrekta tvättråd. Ersättning Om ni råkat tvätta produkten enligt anvisat tvättråd med följden att tröjan krympt kan ni kontakta Kundtjänst för ersättning eller retur. Kontakta Kundtjänst Ulltröja herr Ulltröja dam
13 november 2024

I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård

I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård Wapnö är en gård med anor ända tillbaka till 1300-talet. Idag bedriver man ett modernt jordbruk på plats med eget mejeri och bryggeri, spannmålsproduktion, gårdsbutik, ­restaurang och ett litet gårdshotell. Allt i ett ­hållbart kretslopp som tar hänsyn till djur och natur. Vapnödalen är belägen på den ­halländska landsbygden, strax ­utanför Halmstad. Den sträcker sig längs Nyårsåsen över slätten mot ­höjderna vid Galgberget. Norrut tar dalen slut vid samhället Holm och söderut finns havet som för 10 000 år sedan sköljde sina vågor över dalen. Platsen vilar med andra ord på gammal sjöbotten som under årens lopp förvandlats till bördig odlingsmark. Och tack vare ett stort utdikningsprojekt i ­dalen, som sysselsatte mängder av människor under 1800-talet, kunde ­ytterligare mark torrläggas och bidra till ideala förhållanden för odling och djurhållning. I ­centrum för detta bördiga landskap står Wapnö gård, eller slott som det faktiskt är tack vare ­vallgraven som en gång omringade byggnaden.– Det har bedrivits jordbruk och även mjölk­produktion på gården i alla tider. Men i början av 1990-talet ­tillträdde vår nuvarande vd Lennart E Bengtsson som, efter några år på Wapnö, såg potentialen att ­behålla mjölken vi producerar och förädla den själva. Så 1998 startade vårt gårdsmejeri, vilket blev ­startskottet för Wapnö som livsmedelsproducent med eget ­varumärke, berättar Paulina Stenman, kvalitets- och ­kommunikationsansvarig på Wapnö. På BB-avdelningen föder korna sina kalvar på mjuk och ren halmbädd. Hit kan gårdens besökare komma och se hur djuren har det. Gårdens eget kretslopp Under åren har ett modernt lantbruk vuxit fram och sysselsätter idag 75 personer i verksamhetens olika delar. Och delarna är flera! Wapnö har mejeri och bryggeri på gården, ekologisk spannmålsodling med grödor som mals till mjöl lokalt och eget nötkött. Gårdens djur är frigående året runt och betar på marker runt omkring under sommarhalvåret.– Vi har totalt 3 000 hektar mark som vi brukar varav spannmålsodling upptar 1 500 hektar och resterande används som betesmark och för ­vallodling, ­vilket ­försörjer gårdens kor med foder. Marknadsområdet för Wapnös ­produkter sträcker sig från Malmö i söder till ­Stenungsund i norr och till de västra delarna av ­Småland, samt Stockholm, säger Paulina.Och att Wapnö bedriver just dessa ­utvalda ­verksamheter är ingen slump. De har nämligen utvecklat ett unikt ­kretslopp som går under den egna märkningen ­”Härproducerat”. Varje produktionskedja är en viktig del av det större kretsloppet där syftet är att varje del ska bidra till nästa, och att gården ska ta vara på och förädla allt den producerar. Gårdens kor äter foder från marken man odlar, deras mjölk blir till livsmedel av alla de slag och deras gödsel tas tillvara och omvandlas till ny energi i Wapnös egen biogasanläggning. I anläggningen ­produceras också högvärdig växtnäring som hjälper både åkrar och växthus att ge rikliga skördar.– Biogasen är en väldigt viktig del av Wapnös ­klimatkompensation. Tack vare den kan vi leverera mjölk som har 70 procent lägre växthusgasutsläpp jämfört med en genomsnittlig, svensk mjölkgård. Dessutom har vi inga transporter mellan gård och mejeri. Mjölken rinner direkt från mjölkningskarusellen och in till mejeriet. Det är en sträcka på 30 meter ungefär, berättar Paulina. Besöksmål för familjen På Wapnö finns 3 500 kor, varav 1 200 är ­mjölkande. Tillsammans producerar de 25 000–30 000 liter mjölk per dygn som förädlas och blir till drygt 50 olika ­mejeri­produkter. Från mjölk, grädde, kvarg och gräddfil till smör, ost och kärnmjölk.– Vi har en gårdsbutik som säljer många av de ­egenproducerade ­produkterna. Du kan köpa kött från våra egna djur över disk, sedan har vi ­Wapnömjölet, ­drycker från bryggeriet och ett stort urval ­mejeriprodukter. Och butiken har förstås många andra lokala livsmedel i sortimentet också, berättar Paulina.Unikt för Wapnö är att alla är ­välkomna att besöka ­gården och titta runt på egen hand. Via visningsfönster kan besökarna titta in till korna och kalvarna på den så kallade BB-avdelningen, se mejeriet och ­mjölkningskarusellen.– Vi värnar om att vara en öppen gård som alla kan besöka och där människor kan se på nära håll var maten kommer ifrån, säger Paulina. I Gekås mejerikyl Wapnö levererar idag ett urval ­mejeriprodukter till Gekås Ullared. ­Sortimentet varierar efter säsong och ­besökarna kan hitta allt från grädde och gräddfil till yoghurt i olika smaker, både klassisk och laktosfri, på varuhusets ­livsmedelsavdelning.– Att Wapnös produkter finns i Gekås ­sortiment är både roligt och värdefullt för oss. Där når vi ut både till kunder som redan känner till oss och till nya ­konsumenter från hela Sverige. Det är en bred publik som får chans att upptäcka både vårt utbud och vår ­filosofi kring ­hållbarhet och kretslopp i produktionen, säger ­Paulina. Paulina Stenman, kvalitets- och kommunikationsansvarig på Wapnö, rekommenderar alla att besöka gården och se verksamheten på nära håll.
12 november 2024

Lördag 9 november slår alla rekord för Gekås Ullared

Lördag 9 november slår alla rekord på Gekås Ullared Årets julhandel fortsätter att slå rekord på Gekås Ullared! Lördag 9 november gav en otrolig toppnotering när varuhusets besökare shoppade för hela 50,8 miljoner kronor. ”Detta är ett kvitto på att vårt koncept med lågpris 365 dagar om året verkligen flyger!”, konstaterar Patrik Levin, vd på Gekås Ullared. För andra veckan i rad nådde shoppingen nya rekordnivåer på Gekås Ullared. Lördag 9 november besökte 23 200 kunder varuhuset som tillsammans shoppade för 50,8 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning från förra årets rekord på 47,4 miljoner kronor. – Förra veckan slog vi veckorekord med en försäljning som för första gången passerade 200 miljoner. Att direkt följa upp det med ett dagsrekord som spränger 50 miljonersvallen känns otroligt kul, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared. – Detta är ett kvitto på att vårt koncept med lågpris 365 dagar om året verkligen flyger. När övriga handeln kämpar är det angenäma problem att vi på Gekås behöver köpa in ytterligare 5 000 kundvagnar och trolla fram fler parkeringsplatser till toppdagarna, säger Patrik. Förutom försäljningsrekord i varuhuset passade kunderna också på att äta gott under shoppingturen. Sammanlagt serverade Gekås nio restauranger mat och fika för 1,8 miljoner kronor. Och störst av alla var Restaurangen på Plan 3 som serverade 5 777 maträtter under dagen vilket ger ett snitt på 1 rätt var femte sekund. Samtidigt drog Gekås boendeanläggning in 800 000 kronor under rekorddagen. Allt som allt sålde destinationen för 53,4 miljoner under lördagen.– Vårt mål är att vara världens bästa lågprisdestination, säger Patrik. Förutom shopping med rätt varor till lägst pris ska vi erbjuda mat, boende, aktiviteter och underhållning med samma prisfilosofi. Det ger kunden en oslagbar upplevelse som bara går att hitta hos oss!