Nypremiär på barnavdelningen
Nu ska det bli ännu roligare att shoppa barnkläder på plan 2 i varuhuset. I höst är det nypremiär för barnavdelningen där ett större och bredare utbud, ny planlösning och uppdaterad inredning väntar.
Det ska vara både enkelt och inspirerande för våra kunder att handla på avdelningen, säger Anna-Kerstin Martinsson, marknadschef på Gekås Ullared.
För två år sedan började planerna på att ge barnavdelningen en makeover att ta form. Inspiration och funktion har varit ledorden, både när det gäller sortiment och planlösning, och i oktober är det dags för Gekåskunderna att få ta del av resultatet.
– För oss är det viktigt att modernisera våra avdelningar och göra det så lätt som möjligt för kunderna att hitta vad de söker, säger marknadschef Anna-Kerstin Martinsson.
Det innebär bland annat att man bytt plats på de olika ålderskategorierna inne på avdelningen. Babydelen, som tidigare legat längst fram, flyttas längst in och får extra mysfaktor och mjuka färger. Här kan föräldrarna få plats med både barnvagn och småsyskon med spring i benen medan de botaniserar bland babykläderna i lugn och ro.
Istället möts de större barnen, upp till storlek 170, av sin kollektion så fort de kommer upp för rulltrappan.
– Tanken är att de större barnen, som shoppar mer själva, enkelt ska kunna hitta sina kläder direkt, prova och åka ner igen. Dessutom får denna butiksyta flera egna provrum eftersom de lite äldre provar mer kläder och vill sköta sig själva, säger Anna-Kerstin Martinsson och berättar att alla övriga provrum ska flyttas ut till en egen knutpunkt så att de blir mer lättillgängliga.
Tre populära stilar
Nytt golv, ny belysning och gröna växter ska ge mer rumskänsla i lokalen. Och i samband med att man gjort om strukturen på avdelningen har man också jobbat fram mer uttalade målgrupper inom varje åldersspann.
Det har hänt mycket modemässigt de senaste åren. Vi ser till exempel att barnen från storlek 128 och uppåt gärna sneglar på det vuxnare modet och inte vill se ut som sina småsyskon, säger Mia Nyman som är sortimentschef för konfektionsavdelningarna på Gekås Ullared.
Under arbetet med att ta fram stilar till de olika målgrupperna har man landat i tre olika stilinriktningar. Den första stilen är lekfull och färgglad med fokus på sköna vardagsplagg och många roliga tryck som fordon, djur och tecknade figurer. Den andra stilen är avslappnad och bekväm där klassiska looks som jeans och sweatshirt är ett givet inslag. Och den tredje stilen har bondromantiska influenser och känns igen på sina nedtonade färger, tidlösa design och plagg som kan ärvas många gånger om.
Stilriktningarna finns i alla målgrupper på barnavdelningen, men i olika omfattning. Det färgglada och lekfulla är till exempel större bland de små och mellanstora barnen, medan de coola vardagsplaggen är större bland de lite äldre, säger Mia.
Uppdaterad storleksfilosofi
För att inkludera fler barn har man också tänkt till lite extra kring storlekar i övergången mellan stilkategorierna. På vissa plagg börjar man redan i storlek 128 och går upp till storlek 170, medan andra finns från storlek 92 och upp till 134.
Barn som drar mindre storlekar ska inte behöva köpa kläder som känns för barnsliga och yngre barn med större storlekar ska inte tvingas att köpa för vuxna kläder. Vi vill att alla barn ska hitta något i den stil de gillar, oavsett vilken storlek de har, säger Mia.
En annan nyhet är att det kommer att finnas en jeansshop i varje storlekskategori, tillsammans med en informativ jeansguide där varje modell beskrivs utförligt.
Vi har guider på dam- och herravdelningen och nu är det barnavdelningens tur. Framför allt de äldre barnen använder mycket jeans, så att ha en riktig denimshop känns självklart, säger Mia som hoppas att makeovern kommer att ge en högre inspirationsnivå på avdelningen och göra det tydligare vad som skiljer de olika jeansmodellerna åt.
Vi har tagit ut svängarna och jobbat igenom sortimentet för att så många som möjligt ska bli så nöjda som möjligt. Nu kan vi presentera ett bredare utbud där stilarna särskiljer sig mer, vilket kommer att göra det mycket tydligare för kunden och bidra till en bättre shoppingupplevelse.
Utbudet av funktionella ytterplagg, som skaljackor och regnkläder, kommer fortfarande att ha sin egen yta på barnavdelningen.
Vi exponerar vissa modeytterplagg i kollektionerna på varje målgrupp, som till exempel fuskpälsjackor och jeansjackor, så att det ska bli lättare att shoppa en komplett look. Men när det handlar om skaljackor, regnkläder och overaller, som är mer funktion än mode, kommer det att vara samlat på ett ställe, då det där är viktigt att kunna kommunicera till kunden vilka egenskaper och funktioner som ytterplaggen har.
Mode till bästa pris
Att hänga med i utvecklingen, både när det gäller trender och kvalitet, är viktiga byggstenar i inköpsarbetet för barnavdelningen såväl som för övriga varuhuset. Dessutom gäller Gekås berömda lågprisfilosofi så klart också på barnavdelningen och man jobbar för att alltid kunna erbjuda de lägsta priserna på marknaden.
Vår mission på Gekås Ullared är att vara lägst i pris. Vi har ett stort och brett sortiment inom barnkläder och även om du som kund väljer att köpa ett varumärkesplagg som har en högre prislapp, är vår målsättning att det fortfarande är billigare hos oss än hos någon annan, konstaterar Mia.
Kunden ska känna sig trygg med att vi alltid strävar efter att ha marknadens bästa pris på jämförbara produkter.