Nyheter
11 december 2024
Produktinformation – Stickad barntröja storlek 92-134
Produktinformation - Stickad barntröja storlek 92-134
Vi har upptäckt att en av våra stickade barntröjor (artikel 124144-2) kan ha ett kvalitetsproblem som innebär att tröjan riskerar att repa upp sig i halsringningen eller nederkanten.
Ersättning
Vi beklagar eventuella besvär detta kan orsaka och tackar för din förståelse och ditt samarbete.Tröjan har sålts under perioden: 2024-11-07 – 2024-12-05. Om du märker av detta problem på din tröja ber vi dig att kontakta vår kundtjänst. Vi kommer att hjälpa dig med ersättning eller retur.
Kontakta Kundtjänst
Produktinformation om stickad barntröja stl. 92-134
04 december 2024
Gekås Ullared delar ut presentkort till alla som tar bussen
Gekås Ullared delar ut presentkort till alla som tar bussen
Gekås Ullared inleder ett unikt samarbete med Hallandstrafiken för att locka fler julklappsshoppare att ta bussen till varuhuset. Från 9 december till 23 december får alla som åker med Hallandstrafikens bussar till Ullared ett presentkort värt 100 kr att shoppa för på Gekås.
Att uppmuntra till mer kollektivt resande och ge fler möjlighet att julshoppa till absolut lägsta pris är målet när Gekås Ullared nu inleder ett unikt samarbete med Hallandstrafiken.– Vi vill helt enkelt ge fler möjlighet att besöka varuhuset! Att handla allt du behöver på ett och samma ställe är hållbart. Tar du dessutom bussen och åker tillsammans med andra så blir det ännu bättre, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.Samarbetet med Hallandstrafiken pågår under perioden 9–23 december. Då belönas alla som reser med Hallandstrafikens bussar med ett presentkort värt 100 kr att shoppa för i varuhuset. Presentkortet hämtas ut i Gekås kundtjänst/varubyte mot uppvisande av giltig biljett. – På Gekås shoppar du julklappar, och annat som familjen behöver, under ett tak och till oslagbart låga priser. Det ger tid och pengar över till annat! Andra halvan av december är dessutom en lite lugnare period i varuhuset. Jag hoppas att massor av hallänningar tar chansen att åka buss till Ullared så gott som gratis, säger Patrik Levin.Även Hallandstrafikens förvaltningschef Andreas Almquist ser positivt på samarbetet.– Gekås Ullared har sedan en tid tillbaka varit företagskund hos oss på Hallandstrafiken, därför känns det extra bra att gå in i det här samarbetet som uppmuntrar även deras besökare att åka buss till varuhuset, säger Andreas Almquist.Läs mer här >>
03 december 2024
Produktinformation Ulltröja från Ströva
Produktinformation Ulltröja från Ströva
Felmarkering av tvättråd
Vi har uppmärksammat att våra Ulltröjor av märket Ströva (artikel 7914274 och 7814274) har blivit märkta med fel tvättråd. Tröjorna ska tvättas enligt följande anvisning:
Korrekta tvättråd.
Ersättning
Om ni råkat tvätta produkten enligt anvisat tvättråd med följden att tröjan krympt kan ni kontakta Kundtjänst för ersättning eller retur.
Kontakta Kundtjänst
Ulltröja herr
Ulltröja dam
13 november 2024
I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård
I varuhuset: Härproducerat från Wapnö gård
Wapnö är en gård med anor ända tillbaka till 1300-talet. Idag bedriver man ett modernt jordbruk på plats med eget mejeri och bryggeri, spannmålsproduktion, gårdsbutik, restaurang och ett litet gårdshotell. Allt i ett hållbart kretslopp som tar hänsyn till djur och natur.
Vapnödalen är belägen på den halländska landsbygden, strax utanför Halmstad. Den sträcker sig längs Nyårsåsen över slätten mot höjderna vid Galgberget. Norrut tar dalen slut vid samhället Holm och söderut finns havet som för 10 000 år sedan sköljde sina vågor över dalen. Platsen vilar med andra ord på gammal sjöbotten som under årens lopp förvandlats till bördig odlingsmark. Och tack vare ett stort utdikningsprojekt i dalen, som sysselsatte mängder av människor under 1800-talet, kunde ytterligare mark torrläggas och bidra till ideala förhållanden för odling och djurhållning. I centrum för detta bördiga landskap står Wapnö gård, eller slott som det faktiskt är tack vare vallgraven som en gång omringade byggnaden.– Det har bedrivits jordbruk och även mjölkproduktion på gården i alla tider. Men i början av 1990-talet tillträdde vår nuvarande vd Lennart E Bengtsson som, efter några år på Wapnö, såg potentialen att behålla mjölken vi producerar och förädla den själva. Så 1998 startade vårt gårdsmejeri, vilket blev startskottet för Wapnö som livsmedelsproducent med eget varumärke, berättar Paulina Stenman, kvalitets- och kommunikationsansvarig på Wapnö.
På BB-avdelningen föder korna sina kalvar på mjuk och ren halmbädd. Hit kan gårdens besökare komma och se hur djuren har det.
Gårdens eget kretslopp
Under åren har ett modernt lantbruk vuxit fram och sysselsätter idag 75 personer i verksamhetens olika delar. Och delarna är flera! Wapnö har mejeri och bryggeri på gården, ekologisk spannmålsodling med grödor som mals till mjöl lokalt och eget nötkött. Gårdens djur är frigående året runt och betar på marker runt omkring under sommarhalvåret.– Vi har totalt 3 000 hektar mark som vi brukar varav spannmålsodling upptar 1 500 hektar och resterande används som betesmark och för vallodling, vilket försörjer gårdens kor med foder. Marknadsområdet för Wapnös produkter sträcker sig från Malmö i söder till Stenungsund i norr och till de västra delarna av Småland, samt Stockholm, säger Paulina.Och att Wapnö bedriver just dessa utvalda verksamheter är ingen slump. De har nämligen utvecklat ett unikt kretslopp som går under den egna märkningen ”Härproducerat”. Varje produktionskedja är en viktig del av det större kretsloppet där syftet är att varje del ska bidra till nästa, och att gården ska ta vara på och förädla allt den producerar. Gårdens kor äter foder från marken man odlar, deras mjölk blir till livsmedel av alla de slag och deras gödsel tas tillvara och omvandlas till ny energi i Wapnös egen biogasanläggning. I anläggningen produceras också högvärdig växtnäring som hjälper både åkrar och växthus att ge rikliga skördar.– Biogasen är en väldigt viktig del av Wapnös klimatkompensation. Tack vare den kan vi leverera mjölk som har 70 procent lägre växthusgasutsläpp jämfört med en genomsnittlig, svensk mjölkgård. Dessutom har vi inga transporter mellan gård och mejeri. Mjölken rinner direkt från mjölkningskarusellen och in till mejeriet. Det är en sträcka på 30 meter ungefär, berättar Paulina.
Besöksmål för familjen
På Wapnö finns 3 500 kor, varav 1 200 är mjölkande. Tillsammans producerar de 25 000–30 000 liter mjölk per dygn som förädlas och blir till drygt 50 olika mejeriprodukter. Från mjölk, grädde, kvarg och gräddfil till smör, ost och kärnmjölk.– Vi har en gårdsbutik som säljer många av de egenproducerade produkterna. Du kan köpa kött från våra egna djur över disk, sedan har vi Wapnömjölet, drycker från bryggeriet och ett stort urval mejeriprodukter. Och butiken har förstås många andra lokala livsmedel i sortimentet också, berättar Paulina.Unikt för Wapnö är att alla är välkomna att besöka gården och titta runt på egen hand. Via visningsfönster kan besökarna titta in till korna och kalvarna på den så kallade BB-avdelningen, se mejeriet och mjölkningskarusellen.– Vi värnar om att vara en öppen gård som alla kan besöka och där människor kan se på nära håll var maten kommer ifrån, säger Paulina.
I Gekås mejerikyl
Wapnö levererar idag ett urval mejeriprodukter till Gekås Ullared. Sortimentet varierar efter säsong och besökarna kan hitta allt från grädde och gräddfil till yoghurt i olika smaker, både klassisk och laktosfri, på varuhusets livsmedelsavdelning.– Att Wapnös produkter finns i Gekås sortiment är både roligt och värdefullt för oss. Där når vi ut både till kunder som redan känner till oss och till nya konsumenter från hela Sverige. Det är en bred publik som får chans att upptäcka både vårt utbud och vår filosofi kring hållbarhet och kretslopp i produktionen, säger Paulina.
Paulina Stenman, kvalitets- och kommunikationsansvarig på Wapnö, rekommenderar alla att besöka gården och se verksamheten på nära håll.
12 november 2024
Lördag 9 november slår alla rekord för Gekås Ullared
Lördag 9 november slår alla rekord på Gekås Ullared
Årets julhandel fortsätter att slå rekord på Gekås Ullared! Lördag 9 november gav en otrolig toppnotering när varuhusets besökare shoppade för hela 50,8 miljoner kronor. ”Detta är ett kvitto på att vårt koncept med lågpris 365 dagar om året verkligen flyger!”, konstaterar Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.
För andra veckan i rad nådde shoppingen nya rekordnivåer på Gekås Ullared. Lördag 9 november besökte 23 200 kunder varuhuset som tillsammans shoppade för 50,8 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning från förra årets rekord på 47,4 miljoner kronor. – Förra veckan slog vi veckorekord med en försäljning som för första gången passerade 200 miljoner. Att direkt följa upp det med ett dagsrekord som spränger 50 miljonersvallen känns otroligt kul, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared. – Detta är ett kvitto på att vårt koncept med lågpris 365 dagar om året verkligen flyger. När övriga handeln kämpar är det angenäma problem att vi på Gekås behöver köpa in ytterligare 5 000 kundvagnar och trolla fram fler parkeringsplatser till toppdagarna, säger Patrik. Förutom försäljningsrekord i varuhuset passade kunderna också på att äta gott under shoppingturen. Sammanlagt serverade Gekås nio restauranger mat och fika för 1,8 miljoner kronor. Och störst av alla var Restaurangen på Plan 3 som serverade 5 777 maträtter under dagen vilket ger ett snitt på 1 rätt var femte sekund. Samtidigt drog Gekås boendeanläggning in 800 000 kronor under rekorddagen. Allt som allt sålde destinationen för 53,4 miljoner under lördagen.– Vårt mål är att vara världens bästa lågprisdestination, säger Patrik. Förutom shopping med rätt varor till lägst pris ska vi erbjuda mat, boende, aktiviteter och underhållning med samma prisfilosofi. Det ger kunden en oslagbar upplevelse som bara går att hitta hos oss!
08 november 2024
Höstlovet gav shoppingrekord för Gekås Ullared
Höstlovet gav shoppingrekord för Gekås Ullared
Höstens shoppingsäsong har redan levererat rekordförsäljning för Gekås Ullared. För första gången i företagets historia uppgick försäljningen i varuhuset till över 200 miljoner på en vecka. ”Det är fantastiskt att se hur varuhuset lockar kunder i alla åldrar under höstlovsveckan!”, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared.
Under höstlovet vecka 44 slog Gekås Ullared nytt rekord när kunderna shoppade för sammanlagt 202 miljoner kronor i varuhuset. Det var en finputsning av det tidigare veckorekordet på 191 miljoner kronor från oktober 2023. Den totala försäljningen under oktober månad landade på 790 miljoner.
– Vi är otroligt glada och stolta! Det är fantastiskt att se hur varuhuset lockar kunder i alla åldrar under höstlovsveckan. Vi skapar Sveriges roligaste shopping genom att erbjuda en plats där människor kan umgås, samtidigt som de shoppar allt de behöver till lägsta pris, säger Patrik.
– Vi ser i försäljningsstatistiken att varukategorier som barnkläder, leksaker och livsmedel ligger i topp. Vi sålde bland annat ofattbara 8,3 ton lösgodis under veckan, säger Patrik.
Även Gekås Ullareds boendeanläggningen med hotell, stugby och camping gjorde sin bästa höstvecka någonsin med intäkter på 5,3 miljoner kronor under höstlovsveckan. Destinationens nio restauranger slog också höstrekord med en försäljning som landade på 8,4 miljoner kronor.
– Vi har verkligen fantastiska medarbetare i destinationens alla verksamheter! Rekorden firar vi alltid tillsammans och det kommer vi så klart att göra även denna gång.
06 november 2024
Välkommen in till Gekås egen Glasögonfabrik
Välkommen in till Gekås egen Glasögonfabrik
Glasögonfabriken i Ullared är ett självklart stopp för den som är sugen på nya glasögon. Nu är fabriken dubbelt så snabb, butiken mer välsorterad än någonsin – och priserna troligen lägst i Sverige.
I Glasögonfabriken, som ägs och drivs av Gekås Ullared och ligger på övervåningen i Gallerian, har det hänt en hel del de två senaste åren. Den största förändringen syns inte för kunderna, men den märks.– Vi har installerat ytterligare en helt ny maskinpark. När vi haft driftsstopp tidigare har det kunnat orsaka förseningar, men med dubbla produktionslinor har vi säkrat upp leveranstiden. Och det är ju framför allt den som skiljer oss från andra optiker, säger Veronika Cedercrantz som är butikschef för Glasögonfabriken.
Bland årets stora glasögontrender finns allt ifrån osynliga borrgarnityr till kraftiga bågar som gärna får ha tonat glas som är mörkare upptill och ljusare nedtill.
En oslagbar affärsidé
För det är ju oöverträffat: erbjudandet om att få dina glasögon samma dag som du provat ut dem, allt tack vare att slipning och montering sker på plats i butiken. Medarbetarna har också blivit fler och internutbildats så att de är ännu mer kunniga på sortimentet och vad som passar kunden bäst.– Vi vill att kunderna ska känna sig trygga och omhändertagna när de är hos oss, säger Veronika.Att kunderna är nöjda märker hon och hennes kollegor varje dag.– Det märks framför allt för att kunden kommer tillbaka. Hos oss får du halva priset om du köper ytterligare upp till fyra bågar inom 90 dagar, och det gör många, säger Veronika.
Något för alla stilar
Sortimentet har också fått sig ett ansiktslyft. I butiken finns alltid över 6 000 trendiga och klassiska bågar. Flera gånger per år uppdateras sortimentet med senaste nytt från en mängd olika märken som till exempel Marc Jacobs, Guess, Lacoste, Karl Lagerfeld och Carrera, som hänger sida vid sida med renodlade glasögonmärken. På hyllorna samsas välkända varumärken med särskilt prisvärda alternativ.Och på tal om prisvärt: ja, det är det förstås. På Glasögonfabriken finns endast sex prisgrupper på bågar, från 300 kronor och uppåt. Därefter tillkommer pris för glasets slipning och eventuella tillval, men oavsett är priset lågt jämfört med andra optikbutiker. Det gör att kunderna väljer på ett annat sätt, tror Veronika.– Eftersom vi har halva priset om man köper fler bågar kan många kosta på sig att välja flera olika. Det är enkelt och roligt att uppdatera glasögongarderoben hos oss!Det är inte ovanligt att en kund köper tre par glasögon, kanske ett par för daglig användning, ett par att ha vid datorn och ett par slipade solglasögon. Förra året såldes över 16 000 bågar. Toppnoteringen är över 100 par glasögon på en dag – i vanliga fall är det ungefär 70.
Har du bokat tid hos Glasögonfabriken? Kom då i riktigt god tid så hinner du välja bågar i lugn och ro och sparar på så sätt tid efter din synundersökning eller styrkekontroll.
Glasklara trender
Är du nyfiken på Glasögonfabrikens utbud och service går det bra att boka tid på telefon eller på webben, eller komma förbi och boka eller chansa på en drop-in-tid.– Det är jättebra om du är lite förberedd när du kommer, och kom gärna lite innan den bokade tiden och kika på sortimentet. Fråga dig själv: Vad är det jag ska se? I vilka situationer är det som synen inte riktigt funkar idag? Är det vid datorn, i bilen, när jag läser? Det är viktiga frågor att ställa sig för det finns en mängd olika designer på glasen beroende på vad du vill se, säger Veronika.
Veronika CedercrantzSom butikschef på Glasögonfabriken är det Veronika Cedercrantz som, tillsammans med sitt team, ser till att kunderna får kvalitetsglasögon till lägsta pris, och dessutom med leverans inom bara några timmar.
29 oktober 2024
Fredag hela veckan: Tex&Mex
Fredag hela veckan: Tex&Mex
Beställ en smakrik burrito med bönmix och rawslaw eller komponera din egen tacotallrik med alla klassiska tillbehör från buffén. På Gekås Ullareds nya restaurang Tex&Mex är det fredag hela veckan med fräscha smaker från Mexiko och södra USA på menyn.
I restaurangens dryckesutbud hittar du allt från mexikansk läsk till drinkar som frozen margarita slush med tequila.
Redan innan du kommer in i den nya restaurangen på plan 3 får du en färgstark överraskning. I taket hänger nämligen ett hav av färgglada paraplyer i gult, grönt och rött som välkomnar dig till Gekås Ullareds hetaste nyhet – Tex&Mex: matstället med smakrika rätter och spännande tillbehör med influenser från Mexiko och södra USA.– Vi vill att restaurangen ska vara en extra färgklick och har lagt stort fokus på att skapa en lekfull, rolig och inspirerande miljö, säger Patric Jernberg, affärsområdeschef för Gekås Ullareds restauranger, som tillsammans med sitt team har tagit fram konceptet.Det är den tidigare Kaffebaren som blivit omgjord till en salsasprakande upplevelse för nyfikna smaklökar, såväl stora som små. Förra hösten började planerna smidas på att utveckla varuhusets nuvarande restaurangutbud och när diskussionerna satte igång hamnade tacoidén snabbt i topp.– Vi vill erbjuda våra kunder nya matupplevelser. På så sätt kan vi både göra våra befintliga kunder gladare och lockar nya och gamla besökare till Gekås, säger Patric.
Tacomys med nya smaker
Till Tex&Mex välkomnas du av personalen i entrén som visar dig till ett ledigt bord. Där får du en meny och kan välja bland rätterna, både buffé och à la carte, innan du går fram till disken och beställer din mat. Att möta gästen på det här sättet, med bordsplacering och tryckta menyer, är ett nytt koncept bland restaurangerna inne på Gekås Ullared.– Den här servicen gör att varje sällskap är garanterat ett bord som är anpassat till deras storlek och grupp, vilket gör att fler får chansen att sitta ner och äta i lugn och ro, säger Patric.På menyn finns den populära Tex&Mex-tallriken där du väljer mjukt tortillabröd, tacoskal eller nachos och sedan nötfärs, kyckling eller veganskchili sin carne. Till det ingår klassiska tillbehör som majs, ost, tomat, gurka och sallad. Du kan också köpa till ytterligare tillbehör som gör din matupplevelse ännu lite lyxigare och mer personlig. Dessutom finns det à la carte-rätter, desserter och drinkar.– Allt är gott, men Tex&Mex-tallrik med fajitakryddad kyckling är en av mina favoriter, säger Patric som provsmakat det mesta på menyn, från pulled pork med BBQ-sås till pecannötspaj.
Patric Jernberg, affärsområdeschef, är nöjd med att kunna erbjuda ytterligare ett matkoncept i varuhuset.
Detaljrik & lekfull inredning
För att göra den stora lokalen med 300 sittplatser så mysig och intim som möjligt har vi skapat”rum i rummet” och delat upp restaurangen i tre sektioner med temanamnen fiesta, öken och djungel. Varje sektion har fått sin egen prägel med gröna växter, neonskyltar och roliga detaljer. Som ”Most Wanted”-tavlan med enAI-genererad bild på Gekås vd Patrik Levin i full cowboymundering. Något som blev en kul överraskning, både för Patrik själv,
som upptäckte tavlan när han besökte restaurangen, och för familjen som råkade sitta och äta intill.– De insåg ganska snabbt att ”Han hänger där och sitter här!”, och undrade om de skulle få inkassera belöningen, berättar Patric Jernberg och skrattar gott.En annan rolig inredningsdetalj är väggmålningen med ökenmotiv. Här kan du låna en poncho eller sombrero ur korgen intill och ta en selfie eller knäppa ett familjefoto som ett roligt minne från restaurangbesöket.– Inredningen är till stor del återbrukad. Från bläckfisklamporna som är gjorda av återvunna petflaskor och handflätade palmblad, till soffor och stolar som renoverats av lokala snickare. Det är hållbart både med tanke på miljö och ekonomi.Renoveringen påbörjades vid årsskiftet och fyra månader senare slog Tex&Mex upp portarna.– Det är rekordsnabbt! Men vi kan göra de här förändringarna tack vare att vi har en flexibel organisation och helt fantastiska medarbetare, konstaterar Patric.
Vad sägs om en kryddig burrito fylld med tacofärs, bönmix, rawslaw, guacamole och pico de gallo. Klassiska tillbehör från buffén ingår till alla varmrätter, men du kan också köpa till spännande tillbehör för att maxa din smakupplevelse.
Personlig service i fokus
En av dessa fantastiska medarbetare är Gent Zymeri, 33 år från Falkenberg. Han började på Restaurangen, Gekås klassiska matställe som serverar husmanskost, förra hösten och arbetar nu som serviceledare på Tex&Mex.– Det är roligt och spännande att få vara med och starta något nytt. Tidigare har jag jobbat på olika snabbmatsrestauranger, men här får jag en annan kontakt med gästerna, säger Gent och berättar att han bland annat brukar fråga gästerna om de rest långt.– Jag har faktiskt haft en gäst från USA, men han bodde i Sverige. Han berättade att han älskade mexikansk mat och beställde en burrito som han sedan gav toppbetyg till.I restaurangen finns både kritor och ritpapper till de minsta gästerna, så att mamma och pappa ska kunna slappna av i väntan på maten. Efter att ha gått i varuhuset en hel dag och blivit trött och hungrig ska hela familjen kunna få lite härlig helgkänsla.– Här ska man kunna koppla av och tänka på något annat, och kanske till och med ta en frozen margarita slush. På Tex&Mex kan du få fredagsmys hela veckan, säger Patric och avslöjar att det kommer att hända fler spännande saker på plan 3 framöver.– Vi vill skapa en känsla av en restauranggata med ännu fler koncept häruppe. När du går igenom det stora varuhuset behöver du fylla på energinivåerna för att orka. Vi vill erbjuda ett ännu bredare utbud och skapa restauranger som adderar en upplevelse till shoppingbesöket. Samtidigt som vi vill kunna servera många och fortsätta att vara så effektiva som möjligt. Det är en balansgång och en utmaning, men en kul sådan!
Gent Zymeri, serviceledare, välkomnar gästerna till Tex&Mex med ett leende.