7.1 Öppet köp
Gekås erbjuder 30 dagars öppet köp för oanvända varor, från och med leveransdatum. Vid nyttjande av Öppet köp av utemöbler – kontakta kundservice via formulär.
7.2. Ångerrätt (vid distanshandel)
Vid köp av vara via distanshandel (utemobler.gekas.se) har kund ångerrätt i 14 dagar från mottagen vara. För att utöva ångerrätt ska du till skicka ett tydligt meddelande om ditt beslut att nyttja ångerrätt.
Vid nyttjande av Ångerrätt av utemöbler – kontakta kundservice via formulär.
Du kan alltid använda konsumentverkets ångerblankett som mall för att ångra ditt köp.
För att utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
7.3 Returfrakt
Kund betalar returfrakt och ansvarar för att varan returneras i oförändrat skick till Gekås externlager. Vid kontakt med Gekås kundservice lämnas besked om returkostnad. Gekås debiterar kunden fraktkostnaden och förser kunden med returfraktsedel som ska fästas väl synligt på originalemballaget. Kunden måste returnera varan väl emballerad och i originalemballage. Observera! Endast retur till av retur/reklamations avdelning angiven adress godkänns.
7.4 Verkan av utövad ångerrätt eller öppet köp
Vid nyttjande av öppet köp/ångerrätt behöver Kunden ta kontakt med kundservice via kontaktformuläret på hemsidan eller via telefon, 0346-375 00. Kunden ska på ett klart och tydligt sätt meddela om sitt beslut att frånträda avtalet och ska vid kontakt med kundservice uppge namn, adress, och annan relevant information såsom beställningsnummer, fakturanummer och namn på varan.
Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt när man vill utnyttja öppet köp. Efter en granskning av varans skick tar Gekås ett beslut gällande eventuell värdeminskning. Gekås förbehåller sig rätten att neka retur av vara om det visar sig att varans skick är förändrat.
Efter vi har mottagit ditt meddelande om att utnyttja öppet köp/ångerrätt återkommer vi till dig med returadress till vilken du ska returnera varan till utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet.
Varan ska returneras i säljbart skick, vilket innebär oskadad, omonterad och oanvänd. Du har rätt att undersöka produktens funktion och egenskaper.
Retur ska ske i originalförpackning eller likvärdigt emballage. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum Kunden meddelat Gekås att denne önskar utöva öppet köp/ångerrätt och retur godkänts av Gekås.
Det är du som kund som står för att betala kostnaderna för återsändandet av varan. Observera att retur ej ska ske till varuhuset utan ska transporteras via ett transportföretag till vårt externlager.
Gekås förbehåller sig rätten att neka retur i de fall returnerad vara ej mottagits i säljbart skick och returnera nekad retur till Kunden på dennes bekostnad.
Vid mottagen och godkänd retur till följd av öppet köp/ångerrätt kommer vi att betala tillbaka varans pris enligt kvitto.
7.5 Återbetalning
När Gekås har fått tillbaka returnerad vara och konstaterat att varan är i oförändrat skick, betalar Gekås tillbaka det belopp Kunden har betalat för varan eller ställer ut ett tillgodokvitto på beloppet. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 30 dagar från och med den dag då Gekås beslutade att Kundens vara ska återtas.
Återbetalningen utförs genom samma betalsätt som Kunden använt för den inledande affärshändelsen, om Kunden inte uttryckligen kommit överens med Gekås om något annat eller att det föreligger hinder för en sådan utbetalning. Gekås äger rätten att avvakta med återbetalning till dess att Gekås har tagit emot varan.
Vid händelse att varan inte är i oförändrat skick och Gekås gett Kunden rätt att frånträda köpet har Gekås rätt att dra av en summa vilket motsvarar varans värdeminskning i relation till varans ursprungliga värde, i de fall då värdeminskningen beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än nödvändigt för att konstatera dess egenskaper och funktion. Har en beställning gått till bearbetning och Kunden ångrar sig tar Gekås ut en administrativ avgift som täcker hanteringskostnaden för avbokningen.
Fraktkostnaden för den ursprungliga hemleveransen återbetalas inte vid nyttjande av öppet köp/ångerrätt.